21 januar 2009

Fiskekaker og hjemmebakt brød

Jeg har noen rolige studiedager (dvs., jeg har masse å gjøre, men i hvert fall fri fra jobb!), og innimellom lesingen blir det litt tid til kokkelering igjen. Inspirasjonen ser ut til å være på vei tilbake, så i går fikk jeg både bakt brød og omsider prøvd meg på fiskekaker, noe jeg har tenkt på lenge. Jeg liker fiskemat, men for tiden er alle ferdigvarianter utelukket, så jeg ville lage min egen vri.



Til brødet kjøpte jeg rett og slett en ferdig miks i butikken - dyr, men det blir det når en kjøper flere melsorter også. Oppskriften på pakken ble mer eller mindre fulgt, men jeg erstattet gjær med bakepulver og droppet sirupen de påsto jeg skulle ha oppi (sirup, æsj). Dessuten tilsatte jeg linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner og havregryn. Resultatet ble slett ikke verst, selv om bakepulverbrød blir veldig porøse og vanskelig å skjære i de tynne skivene jeg helst burde ha av det. 

Fiskekakene fant jeg oppskrift på her, og tilpasset som vanlig litt:

400 g hvit fisk (brukte torsk)

1 ts salt

1 ss potetmel

eggerstatning tilsvarende 1 egg

0,5 dl havrefløte

0,5 dl vann

1/2 finhakket løk

finhakket pepperrot



Hakk løk og pepperrot i kjøkkenmaskinen og tilsett resten av ingrediensene. Kjør det i 15-20 sekunder. Det er viktig at alle ingrediensene er kalde. 

Steikes i panne med olje eller melkefri margarin. 



Det smakte kjempegodt med salat av reven gulrot og appelsin, og bittelitt poteter til (skal begrenses for mitt vedkommende). Og siden det ble mange, er det til lunsj i dag og en annen dag også! Noen gikk i stykker pga manglende potetmel, så det må jeg ha neste gang. Alt i alt et veldig godt første forsøk, og de luktet og smakte litt som mormors! 

Ingen kommentarer: