24 juni 2008

Foliebakt snapper

Jeg har ikke laget mat siden jeg kom hit, siden vi stort sett spiser andre steder eller bare tar noe kjapt, som bónner og tortillas. Men siden jeg blir godt tatt vare pá her i huset, hadde jeg lyst til á lage middag til gutta. Siden laks er litt mer komplisert á fá tak i (finnes, men et stykke unna der jeg bor og litt krókkete á komme seg dit), ble det altsá det som her heter mero og visstnok, i fólge Giovanni som er tidligere kokk og har bodd ti ár i USA, snapper pá engelsk. Pá norsk vet jeg ikke, men det er en slags hvit flyndrefisk.

Jeg lager ofte fisk i folie med ulikt tilbehór, sá dette er bare et eksempel:

Foliebakt snapper
4 porsjoner (eller 3 hvis alle er veldig sultne...)
4 fileter
1 paprika
1 stor tomat
2-3 fedd hvitlók
1 várlók
Frisk koriander
Salt, pepper og annet krydder du mátte finne
1 lime

Legg filetene i et stykke folie. Hakk grónnsakene og lóken og koriander, og legg det oppá filetene. Krydre etter smak. Press saften av en lime over for á gjóre fisken ekstra saftig. Stekes i ovnen ca. 30 minutter, men sjekk underveis siden alle ovner er ulike.

Serveres med poteter, agurksalat og rómme - eller det du har lyst pá.

Ingen kommentarer: