13 juli 2009

Slutt på provokasjonen!

Provokasjonsdietten er fullført, og resultatene oppsummert sammen med ernæringsfysiologen. Resultatet er som følger:
Må holde meg helt unna: Hvete, rug og sukker, egg og melk i rein form
Kan spise litt av i mat: Egg og melk, bittelitt Sukrin e.l. i mat
Kan spise av og til: Spelt, bygg, litt gjær i brød, hvitost, yoghurt

I tillegg kan jeg spise mer frukt og bær og generelt sett slappe bittelitt mer av på dietten, noe som føles bra. Når det gjelder gjær i brød, er det snakk om små mengder - ca. 5 g per brød, og gjerne langtidshevet. Da jeg var hjemme hos foreldrene mine i helgen lagde mamma brød som kaldhevet over natten, noe som er en god teknikk for å minske den uheldige effekten av gjær. I tillegg skal brødskivene ristes for å få bort så mye gjær som mulig. Brødskive med hvitost smakte godt på lørdag morgen!

Dermed er jeg lenger på vei! Egg, melk, hvete og rug skal testes igjen, men først om tidligst tre måneder. I mellomtiden kan jeg prøve meg litt mer frem med noe utvidete rammer, så får vi se hva det fører til. Det er i hvert fall deilig med litt mindre stramme rammer!

4 kommentarer:

fisla sa...

Hurra!

kathrine sa...

jeg vet ikke hva du vetog ikke vet, men vi har en frening for mange av oss som har proteinintolleranse - intolleranse mot bla. Gluten, Kasein, Egg, soya mm. sjekk ut mer på www.npif.no og www.neurozym.no

Ingvild sa...

Takk Kathrine, det skal jeg sjekke ut! Fint å få kontakt med andre med samme problemer :-) Isla: Ja, hurra - men det gjenstår en del..

Sherwe sa...

Glitrende overskrift! Trodde du mente at valgkampen snart var over.. :)