14 juli 2009

Jeg vil ha is!

Solen har sneket seg frem igjen, og jeg har nettopp overhørt gode kolleger snakke om isrester i frysen som de skulle ha til kaffe. Jeg er misunnelig! Selv om jeg kan spise flere ting nå enn forrige uke, er begrensningene fortsatt ytterst til stede, og ingen av de melkefrie isalternativene (havreis, risis eller tofuis) fungerer siden de også inneholder sukker. Og jeg vil jo også ha is!

Heldigvis har jeg funnet en løsning som funker så lenge jeg er hjemme hos meg selv eller i hvert fall med tilgang på frossen frukt og bær, en blender/kjøkkenmaskin og en fryser - etter tips fra kollega: Kjør frossen frukt og bær etter smak i blender/kjøkkenmaskin, tilsett noen skvetter havremelk eller havrefløte (bare litt, ellers blir det smoothie), kjør til det blir en forholdsvis jevn masse. Spises enten med en gang eller fryses ned og tas opp etter noen timer. En herlig sorbet uten sukker og annet fjas! Det må nok bli en omgang med det når jeg kommer hjem, ja...

2 kommentarer:

Sherwe sa...

Er det sånn som jeg fikk da du drakk meg ut? Den var gooood!

Ingvild sa...

Stemmer! Og jeg var enda heldigere med den denne gangen :)