18 september 2006

Høns!

Høns er billig, magert og godt kjøtt. En fugl på nærmere kiloet kostet såvidt over 30 kroner! Billigtips, med andre ord.

Det tar litt tid å lage dette, da høns skal koke i 2-2 1/2 time. Men når en har god tid (som jeg hadde i går), kan det stå og putre mens du gjør andre ting. Kraften du ikke bruker i suppen kan du fryse i små bokser eller som isbiter, så er den klar til bruk i andre supper, gryteretter e.l.

Spørsmålet jeg stilte meg da jeg kom på at høns var billig og godt i barndommen en gang, var hvordan i alle dager denne fuglen skal kokes! Svaret fant jeg på aperitif.no, som har blitt en inspirasjonskilde på matfronten i det siste.

Oppskriften har jeg også hentet fra aperitif.no og tilpasset litt. Bildet er stjålet fra dem, siden jeg alldeles glemte å ta et selv.



Hønsesuppe som i Provence

Ingredienser:
(3-4 porsjoner)

1 kokt høne
1½ l hønsekraft
1 boks hermetiske tomater
skallet fra ½ appelsin
4 poteter
2 gulrøtter
1 løk2-3 båter hvitløk
Provencekrydderblanding, oregano e.l.
salt og pepper

Fremgangsmåte:

Rens hønsekjøttet for skinn og ben. Skjær det opp i 2-4 cm store biter. Kok opp hønsekraft, hermetiske tomater og finrevet appelsinskall. Skjær grønnsakene i små terninger og hakk hvitløken. Fres alle grønnsakene i litt olje til de blir blanke og ha dem i suppen. Tilsett krydder og smak til med salt og pepper. Tilsett hønsekjøttet og la det bli varmt.

Smaker kjempegodt med nybakt brød til!

Ingen kommentarer: