24 september 2006

Tofutid

På torsdag nøt jeg en soyalatte med to gode venner på Go organic, et alternativ til vanlige kaffebarer og kaféer. Anbefales til en lett ettermiddagsrett hvis du er lei av de vanlige alternativene, og særlig hvis du er allergisk mot melk, mel, gjær eller annet som finnes i nesten alt du kan finne ellers i kaféverden.

Deretter handlet vi litt i butikken ved siden av. Økologiske, biodynamiske varer er dessverre alt for dyrt enda, men inspirert av et nært forestående lønnsopprykk (jippi!) tok jeg meg råd til litt innkjøp. Dette er trossalt mat som er bra for kroppen - og kanskje også sjelen?

Tofu er laget av bønner, og inneholder lite kolesterol, mye protein, flerumettet fett og lite karbohydrater. Med andre ord, sunt. Men godt? Ikke nødvendigvis. Jeg har selv smakt utrolig smakløse retter laget av tofu, og det frister lite. Men sa jeg så basilikummarinert tofu, ble jeg fristet. Det hørtes godt ut! Og i går var det på tide å teste den. En forkjølet kropp trenger sunn mat! Med mitt litt begrensede utvalg grønnsaker ble resultatet dette:

Fullkornpasta med basilikummarinert tofu

1-2 porsjoner

2 fedd hvitløk
4 tomater
1 sopp
1/3 av et stykke marinert tofu (selges hos Helios)
Chiliolje

Fullkornspasta (Barilla har en god variant som selges i vanlige butikker)

Surr hvitløk, tomater og sopp i en wok eller panne. Skjær tofuen i terninger og ha den oppi sausen. La den stå og putre mens du koker pastaen. Hell oppi noen dråper chiliolje. Tofuen har god kryddersmak og er relativt salt, så det er ikke nødvendig å bruke så mye ekstra av dette.

Hell vannet av pastaen og bland den med resten. Hvis du er like glad i parmesan som meg, kan du rive litt av den over ved servering.



2 kommentarer:

Sherwe sa...

Sjukt nullseks! It is all about health now. Og godt hørtes det ut også!

Ingvild sa...

Hehe, nullseks faktisk! Wow. Føler meg hipp og trendy!