30 mars 2007

Folk spiser de rareste ting

Folk slutter aldri å overraske meg. Det gjelder på mange områder, men det jeg tenker på nå er: Hva de spiser om morgenen. Stadig vekk kan jeg observere mennesker med hotdog (for dere ikke-vestlendinger: pølse i brød) før klokken åtte om morgenen. Uforståelig nok for meg, som jo ikke spiser det sånn generelt, men ok. Men i dag. Se det for dere. Klokken er såvidt passert åtte. Det er seks plussgrader i Oslo. Jeg går og synes det er ganske så kaldt, på tross av den deilige solen som vitner om at det snart blir varmere. Men altså. Seks grader. Åtte om morgenen. Og der kommer en ung mann på min egen alder. Han. Spiser. Kroneis. KRONEIS! Klokken åtte!!!


Misforstå meg rett, jeg dømmer ingen. Eller jo, kanskje gjør jeg det bittelitt. Det er mulig at det bor en bitteliten frokostmoralist inni meg. Men jeg mener: en spiser bare ikke is til frokost. Særlig ikke når det er mars og seks grader. Så, til de som måtte slite med å finne ut hva de skal spise til frokost: Her er noen ideer.


Havregrøt: Kjedelig? Langt i fra. Jeg spiser det nesten hver dag, med "fake-sukker", kanel, rosiner og litt melk. Kjøper du havregrøt med kli får du litt ekstra bonus


Yoghurt: hvis du ikke orker så mye, er en liten yoghurt bra til å sette i gang dagen.


Yoghurt med frukt / bær: Herlig! Krever litt mer tid til kutting osv., men godt og friskt, særlig nå som det begynner å bli vår. Noen butikker selger mye tørket frukt og bær, det funker også fint. Gjerne litt kornblanding eller annet på toppen. Godt med kanel også!


Brødskive / knekkebrød med... ja, hva du nå vil av pålegg


Egg i ulike varianter: for min del kun i helgene eller etter litt seine kvelder midt i uken dengang jeg drev med slikt...


Jeg sier ikke at en MÅ spise frokost. Jeg må det for å unngå å drepe mennesker i min umiddelbare nærhet, men det er så ymse. Dette er bare idéer!


Snart påske, om enn ikke før på onsdag for min del. Noen må holde hjulene i gang osv. Planlegger mange gode måltider midt imellom lesing, avslapping, yoga og.... vindrikking (håpe). Noen av dem havner her!


1 kommentar:

Vegard Thise sa...

Hei.

Dårlig med internett tilgang om dagen, så det blir sporadisk jeg er inne her.

Kroneis til frokost er vel helt greit. Selv har jeg mer enn en gang spist nonstop is til frokst - som en avveksling til rosinboller...

Vegard