26 mars 2007

Når en gulrotkakebaker...

Lenge siden sist, og alt det der.... Nå til saken.

Jeg har nevnt det før: jeg er ingen kakebaker. Det henger sammen med at jeg nesten ikke spiser kaker, og at det ikke er så mange anledninger der det er naturlig for meg å bake dem. En gang innimellom dukker det likevel opp en slik anledning, oftest i sammenheng med jobben. Mine tidligere fredags- og andre kakesprell har begrenset seg til sjokoladekake, brownies og muffins med sjokoladebiter (vi aner et mønster)... Ikke et vondt ord om sjokolade, men det kan jo være greit med variasjon...

På tide med endring altså! Denne kaken er en herlig kombinasjon av sunn, god og langtidsholdbar. Jeg har nettopp spist et stykke av den, og den er fortsatt god. Jeg byttet ut hvetemel med spelt, av hensyn til intolerante mager.

Gulrotkake

180 g sukker (kan blandes med fruktose eller "lettsukker" a la Natreen)
2 egg
130 g hvetemel
1 ts natron
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 ts olje
300 g revet gulrot

Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn krydderet, oljen og melet. Tilsett gulrøttene. Hell røren i en randform. Stek kaken ved 175 grader i 40 minutter. Du kan evt.pynte den ferdige kaken med et lett melisdryss og noen sitronmelisseblader. Veldig god med en dæsj lettyoghurt eller vaniljekesam. Nyt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Namnam Det hørtes jammen meg veldig veldig godt ut!

Ingvild sa...

Var ikke så verst om jeg skal si det selv - og det gjør jeg :-) Du kan få en gang, for denne blir nok bakt på ny!