23 september 2007

Huslig lørdag


Blogginnehaversken har en rolig, hjemmebasert helg med opprydding, klesvask, matlaging og generell huslighet i fokus. Når en har en hel lørdag hjemme, går det an å lage mat som tar tid. Fra bunnen. For meg er lukten av gryter som putrer på komfyren en egen slags glede, og derfor bestemte jeg meg: lammegryte skulle det bli. Og siden jeg er svak for indisk, skulle den være det. Litt oppskriftleting måtte til (de som kjenner meg, vet at jeg ikke er så god på å følge oppskrifter, men når en skal prøve nye ting, kan det faktisk være ganske lurt!). På Apéritif fant jeg denne:

Lam korma

800 g lammekjøtt, gjerne fra lår
1 løk
2 ts revet frisk ingefær
3 båter hvitløk
1 ts korianderfrø
2 ts ground cumin
1 ts kardemommekjerner
1 ts salt
½ ts cayennepepper
2 ss olje
1 løk
3 ss tomatpure
2 dl yoghurt naturell



Kutt kjøttet i 3 cm terninger, legg det i en bolle.


Del 1 løk i båter og riv ingefæren. Legg dette sammen med hvitløk og det øvrige krydderet i en foodprosessor, kjør til en fin masse. Eventuelt kan man bruke en morter eller finhakke ingrediensene. Hell blandingen over kjøttet og sett det til side i en time.


Del den andre løken i skiver, varm oljen i en stor panne, tilsett løken og stek på medium varme mens du rører til løken er myk. Skru opp varmen og tilsett lammekjøttet, stek i ca 5 minutter til kjøttet har en nøttebrun overflate.


Tilsett tomatpuré og 2 spiseskjeer av yoghurten. Rør til det er samlet. Kok til overflødig væske er borte. Tilsett den resterende yoghurten, 2 spiseskjeer om gangen. Rør til nesten all væsken er borte. Legg på lokk og la kjøttet trekke i sausen til det er mørt, ca 30 minutter på svak varme. Tilsett litt vann dersom blandingen blir for tørr.


Jeg tilsatte også en brokkolibunt skåret i buketter, for å få litt mer grønnsaker i retten. Det fungerte fint, så neste gang vil jeg ha flere grønnsaker i - blomkål, for eksempel?


Serveres med ris og naan-brød (oppskrift over).

Ingen kommentarer: