23 september 2007

Naan uten hvete

Spelt er inn i tiden. Det skal visstnok være sunnere enn vanlig hvete, fordi det inneholder mer protein, magnesium, sink, jern og kobber. Reint bortsett fra det er spelt en kjempebra erstatning for de av oss som ikke skal ha alt for mye vanlig hvete i kosten (så lenge en ikke er glutenallergiker vel og merke, for spelt er ikke glutenfritt). Jeg vet ikke helt enda at hvete ikke er helt tingen for meg, men alt tyder på at det er bedre å ikke få for mye av det. Derfor baker jeg alt med spelt for tiden, også disse naan-brødene som jeg fant oppskrift på her.

2 ss tørrgjær
4 ss lunken melk
2 ss sukker
450 g hvetemel
1 ss bakepulver
½ ss salt
1½ dl melk
1½ dl yogurt naturell
1 vispet egg
2 ss klaret smør
mel til utbaking
klaret smør til smøring
hakket frisk koriander og løkfrø til å drysse over

Bland gjær, lunken melk og sucker, sett til side på et lunt sted til det begynner å skumme. Bland mel, bakepulver og salt på en bakeplate eller i en stor bakebolle. Lag en grop i midten og tilsett gjærblandingen, melken, yoghurten, egg og klaret smør. Bland alle ingrediensene godt. Kna deigen godt. Dekk bollen med plast eller et tett lokk og la stå til den er hevet til dobbel størrelse. Varm ovnen til 200 grader.
Arbeid deigen på et melet underlag. Del opp i store boller og kjevle hver enkelt til 25x15 cm størrelse og 3 med mer tykk. Dryss over koriander og løkfrø (fås kjøpt i asiatiske/indiske butikker, er små, svarte og trekantete) hvis du får tak i . Steik i 10-12 minutter.


Lurer du også på hva klaret smør er? Jeg fant en forklaring her, og prøvde etter beste evne. Brødene ble ikke helt som på restaurant, men øvelse gjør mester... Disse ble spist til indisk korma (se under), og de som ble til overs ligger i fryseren sammen med resten av kormaen. Lett å ta opp til en av de mange dagene en ikke er hjemme hele dagen...

4 kommentarer:

isla sa...

Hehe! Jeg trodde det sto "naan uten helvete"!

Ingvild sa...

Hehehe. Det kunne det forsåvidt ha stått, med tanke på det lille magehelvetet som kan oppstå hvis magen sin får for mye hvete... Men generelt banner blogginnehaversken lite på trykk ;)

isla sa...

Er det banning å si helvete? Hvis man snakker om helveter, liksom?

Ingvild sa...

Hehe, nei kanskje ikke. Men dog ikke noe jeg ville brukt i en overskrift om mat ;-)