23 oktober 2007

Hjemmebakt over natten

Kropp og sjel har vært litt ute av funksjon noen dager, men er på bedringens vei. For meg kan baking og matlaging faktisk være med på å løfte humøret - baketerapi? I hvert fall fant jeg krefter i går kveld til å slenge sammen en kald gjærdeig. Ja, du leste rett - kald. I sommer lærte jeg nemlig, takket være min mor, at en kan sette kald gjærdeig over natten som en baker ut, hever og steiker neste dag. Det er mindre styr enn vanlig deig siden du slipper å varme væske, sjekke at temperatur er riktig, osv.


Speltbrød med solsikke- og sesamfrø


ca. 6 dl væske (jeg blandet skummet melk og vann, bruk gjerne skummet kulturmelk)

1/2 pakke tørrgjær

Sammalt spelt

Malt spelt

Havregryn

Solsikkefrø

2 ts salt

2 ss olivenolje eller matolje


Jeg angir ikke spesielle mål på mel og gryn, du ser selv når deigen er passelig fast. Et tips mht spelt er at brødene ofte blir mer klissete, så du kan komme til å trenge mer spelt i forhold til hvis du bruker hvete.


Bland alt til en passelig fast deig, dekk med plast og sett i kjøleskapet. Neste dag tar du den ut, elter den og former den til brød, rundstykker eller hva du nå føler for. Jeg valgte to enkle brød som jeg stekte i former, og for først gang på lenge fikk jeg høye, fine brød! Jeg hevet brødene i ca. 20 minutter og penslet dem med vann og strødde på sesamfrø og solsikkefrø (solsikkefrø brukte jeg også i deigen) før jeg satte dem i kald varmluftsovn som jeg først satte på 200 grader og deretter senket noe. Bra for sjelen, sunt og godt for kroppen - og billigere, sunnere og bedre enn kjøpebrød!


Ingen kommentarer: