09 april 2008

Diettsprekk og retur til normalen

Jeg har vært i Berlin på tur med jobben. Kjempefine dager med bra faglig innhold, hyggelige mennesker, sightseeing og mange fine stunder. Berlin er definitivt en by jeg kunne tenke meg å se mer av på et tidspunkt!

Det viste seg likevel at i et land hvor jeg ikke er godt kjent og ikke mestrer språket spesielt godt (selv om jeg kunne mer enn jeg trodde, merkelig nok siden jeg aldri har lært det), er det vanskelig å følge dietten - dvs. holde meg unna alt jeg ikke skal ha noe av. At det blir litt gjær (som jeg helst skal ha lite av, men vin og øl hører jo med på tur), hvitt mel og sukker (begge i begrensningskategorien) er ikke så ille, men det var egg og melk da... Jeg prøvde, virkelig. På Gardermoen kjøpte jeg frukt - og chips, som jeg pleier å innvilge meg selv litt av på tur (ikke fordi jeg ikke tåler det ellers, men det er jo ikke så sunt... transmettet fett og greier). Jeg var fortsatt sulten på flyet og prøvde å finne noe jeg kunne tåle, men så ikke nøye nok etter - vips, majonesbasert dressing (=egg)! Skrapte av så godt jeg kunne og spiste halvparten. Mange penger på lite mat. Jaja.

Hotellet var flinke, vi fikk speltbrød til frokost og lunsj. Men resten av lunsjen... absolutt all varmmat lå i sauser, dressinger eller - verst av alt - smør.  Jeg mener, selv om jeg hadde tålt smør, vil jeg at potetene mine skal svømme i det? Niks. Salaten under middag første kvelden svømte i dressing (thousand island, for sikkerhets skyld), entrecoten i saus. Jeg så at dette kunne bli en utfordring. Fredag ettermiddag tok jeg en beslutning: jeg skeier ut fra det strenge regimet! Dermed ble det ost (OST! NAM!) opptil flere ganger i løpet av helgen, og til og med ting jeg mistenker for å være majonesbasert. Det hadde sin pris - magen var stort sett i opprør det meste av helgen, men det var den i grunnen uansett. Helgens beste matopplevelse var thaimat på lørdagen - ikke bare fordi den var god (kylling i deilig karrikokosmelksaus, nam!), men fordi magen var helt og totalt fornøyd etterpå. Lykke!

Misforstå meg rett, turen var strålende. Men å gå på diett samtidig som en er på tur er slitsomt og krever mye av en, og den lille sprekken gjorde det litt vanskeligere å starte opp igjen, særlig fordi jeg var syk de to første dagene etter turen. Men jeg har klart det!

De siste dagene har jeg spist kyllingfajitas med tofuost, wok med laks og masse grønnsaker, og i dag en risrett med ferske grønnsaker og kokosmelk. Jeg har spist grøt til frokost og brød jeg tåler til lunsj og kanelboller jeg tåler som litt kos (var syyyyk!), og frukt. Og masse grønn te og kanelte for å bli frisk. Det merkes at kroppen er mer fornøyd, og det er tross alt en trøst. Jeg kan skeie ut og spise melk og i hvert fall bittelitt egg, men hente meg inn igjen etterpå. Det er ikke så ille, når alt kommer til alt.

Neste uke er det nytt seminar, denne gang i Tromsø. Jeg tar med et lite arsenal av nødmat (knekkebrød, kjeks etc.) og satser på at alt er litt enklere når jeg kan gjøre meg forstått bittelitt lettere.

3 kommentarer:

h.espe sa...

Uffa, meg for en kamp, og såååå utrolig kjedelig!!! Godt iallfall at du på bedringens vei - sees i morgen - frisk og rask :O)

Klem:O)

Ingvild sa...

Jepp, vi satser på det! Håper jeg ikke ser pjusk ut i morgen ;) Fulgte rådet ditt i hvert fall, så det burde kanskje hjelpe... Klem til deg :)

h.espe sa...

Åh, tusen takk for det!! Grytelappene har falt i smak hos mange, så nå er masseproduksjonen begynt....

Og du - du ser strålende ut i dag :O)

Klemmer :O)