23 oktober 2008

Rødbetsuppe og luftige pitabrød

Jeg har vært syk noen dager, men ikke så ille at jeg ikke orker å lage mat. I et forsøk på å bli fortere frisk har jeg spist masse ingefær, chili og lignende, og det later til å fungere - i hvert fall er jeg bedre. For mange uker siden kjøpte jeg en pakke rødbeter "sous vide" (forhåndskokt og lagt i vakumpakning som legges i kokende vann og bare trekker noen få minutter), så i dag fant jeg ut at jeg kunne lage en enkel rødbetsuppe. Den kan sikkert gjøres mer avansert, men den ble god:



Rødbetsuppe

4-6 kokte rødbeter
2 små sjalottløk
1 vegetarisk buljongterning (gjærfri)
ca. 2 dl vann
havrefløte
urtesalt, pepper

Skjær løken i biter og fres den i olivenolje. Skjær rødbetene i stykker og tilsett dem, deretter buljongterningen utrørt i vannet. La det putre litt. Hell alt over i en blender og miks det til passe konsistens. Jevn ut med havrefløte (eller annet melkeaktig produkt). La det hele få et oppkok. Jeg tilsatte litt fersk basilikum på slutten.

Jeg har tidligere publisert oppskrift på pitabrød hentet fra Min mat og tilpasset her på bloggen. Siden da har jeg gått til innkjøp av FiberHusk, som skal være med på å gi litt mer luftighet og konsistens til bakst uten gluten og gjær. Jeg bruker spelt, som inneholder gluten, men siden jeg ikke bruker gjær kan baksten bli litt for kompakt. Med 1 ts FiberHusk i ble pitabrødene mye luftigere enn de forrige gangene jeg har lagd dem, og blåste seg opp som de skal. Det anbefales dermed å bruke det, og da ser oppskriften sånn ut:

Grove pitabrød



1.8 ltr. speltmel
2 ts salt
1 dl olje
1.5 ss bakepulver
6 dl vann
1 ts FiberHusk

Bland sammen mel, salt og bakepulver. Tilsett FiberHusk i vannet (37 grader) og visp godt sammen. La dette få svelle i noen minutter.Bland væsken inn i melblandingen.
Elt deigen godt sammen til den blir blank og smidig. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin.
Del deigen opp i 16 like store emner som trilles ut til rundstykker.
Kjevle pitabrødene ut til runde kaker, ca 15 cm i diameter.
Stek pitabrødene i 5-7 minutter ved 225-250 grader.

2 kommentarer:

Mia sa...

Ser nydelig ut:) Har du lyst til å legge deg til et samlested for norske blogger er du velkommen til det! Ha en fin søndag!

Anonym sa...

Ble så glad når jeg så denne oppskriften!:) endelig en opPskrift uten Gjær' takk og pris. Nå vet jeg Ihvertfall at set går ann å lage den slik. Jeg kan heller ikke spise gluten, så jeg tilsetter bare glutenfritt mel så er den helt perfekt, Takk!