07 oktober 2008

Alt blir bedre med ost (nesten..)

Som den observante leser vil ha fått med seg, savner jeg ost veldig i denne melkefrie tilværelsen min. En bitteliten smak Jarlsberg for noen uker siden fremkalte litt av en gledesreaksjon hos meg, men konsekvensene det får når jeg spiser mer ost gjør ikke opplevelsen verdt det sånn i det daglige. Heldigvis finnes erstatninger, og selv om de ikke er like gode har jeg funnet måter å få det til på. Dagens enkle middag smakte godt og varmet på en litt traurig tirsdag:

Gratinerte tunfisktacos

Tacoskjell (2-3 per person avhengig av sult)
Tunfisk*
1 sjalottløk
1-2 fedd hvitløk
Krydder (brukte urtesalt, pepper, koriander og chili)
soyarømme
tofumozarella

Fres løk og hvitløk i olje. Tilsett tunfisk og krydder og la det stå og surre litt. Fyll tacoene med tunfiskblandingen og legg dem i en ildfast form. Legg klatter med soyarømme på hvert skjell og legg skiver av tofumozarella oppå. Gratineres 10-15 minutter ved 150 grader. Nyt!

* Det går litt over 1/2 boks til den mengden jeg lagde. Jeg brukte hele boksen, og det jeg ikke brukte i middagen rørte jeg med soyarømme så det blir pålegg til i morgen.

Nå skal jeg gjøre minst mulig resten av kvelden og lade opp til å holde kurs for saksbehandlere i morgen!

1 kommentar:

kiddo sa...

Kjenner meg veldig godt igjen i dette med ostesavn altså! Har vært ostefri (diett uten gjær, laktose, sukker, tomat, kasein, gluten) i 5 ukers tid - og jeg skjønner hvor mye ost jeg normalt har spist!
Fikk tak i laktosefri edamer i Sverige og det smakte herlig på omelett :) Ellers har jeg bare såvidt spist litt bøffelmozarella. Lykke til med din diett!