28 august 2009

Sjokoladekake!




Når en skal unngå melk, egg, sukker og hvete er det ikke lett å finne mat ute i verden. I hvert fall ikke søtsaker! I starten av candidakuren spiste jeg litt sukkerfri sjokolade, men siden den inneholder kunstige søtningsstoffer måtte jeg kutte ut det. Dermed har jeg ikke kjent sjokoladesmak siden jul, og ikke spist kaker som ikke er helt spesiallagde av meg eller snille rundt meg, siden i fjor sommer. Jeg er heldigvis ikke så glad i søtsaker, men av og til er det jo veldig fristende...



Gleden var derfor enorm da jeg i en tilfeldig helsekostbutikk i Dublin fant følgende drømmeprodukt: Sjokoladekake uten gluten, egg, meieriprodukter og sukker! Riktignok søtet med fruktjuice som jeg ikke skal ha alt for mye av, men likevel komplett og totalt trygt! Gleden ble ikke mindre da jeg smakte på den noen timer seinere. Deilig, mørk sjokolade, ikke noen rar bismak som det ofte er på glutenfrie ting, bare nytelse. Det var visstnok rørende å se på (bilde følger).



Naturlig nok gikk turen tilbake til samme butikk, og et lite, eksklusivt lager ble med hjem (de kostet jo litt, disse herlighetene). Nå gjenstår det bare å finne ut om de finnes i Norge - eventuelt prøve ut å lage dem selv!



Så glad ble jeg:




2 kommentarer:

Strikkelena sa...

Så herlig! Livet er jo litt bedre med sjokoladekake :-)

Ingvild sa...

Ja!