22 november 2009

Rolig hjemmehelg

Travle tider om dagen, så denne helgen har det vært deilig å bare slappe av hjemme. I utgangspunktet burde jeg brukt en del av tiden på studier, men det har ikke blitt helt sånn - jeg satser på at studieinspirasjonen snart kommer tilbake (pleier å hjelpe med kort tid til eksamen...). I det minste har vi nyvasket leilighet og har spist god mat, sett fine filmer og slappet av.


Fredag kjørte vi ganske så tradisjonelt med henholdsvis hvetetortillas og glutenfrie tortillas som vi fylte med kyllingkjøttdeig krydret med fersk chili, hvitløk og diverse andre krydder (mye bedre enn ferdigposer), grønnsaker, ost og salsa. Jeg lovet å rapportere om tortillaene, lefsene og lompene fra Gjøvik lefsebakeri for en stund siden, og kan melde at alt smaker veldig godt! De er forøvrig i salg på helsekostbutikken min, men til en betydelig høyere pris enn jeg kjøpte dem for, så jeg skal sjekke prisene i dagligvarebutikker før jeg eventuelt bestiller direkte igjen.


I går gjorde vi storinnkjøp av mat for hele uken. Det fungerer utrolig greit å sette opp en slags matplan for uken og handle inn deretter. Vi slipper å komme på gode ideer hver dag, og å handle når vi er skrubbsultne, og sparer også penger ved å ikke gå i butikken hver dag (jeg er i hvert fall ikke flink til å bare kjøpe det jeg skal). Kjøleskap, kjøkkenskap og fryser inneholder det som trengs til uken, og kun små suppleringskjøp av frukt og grønt er nødvendig. Det gjør også at jeg får variasjonen som kroppen min trenger for å være frisk, så det er på alle måter en suksess for oss. Det er selvsagt rom for å gjøre noe helt annet dersom vi finner ut at vi vil det. Kveldsmåltidet var også i går ganske typisk, hjemmelaget pizza. Enkelt, og så enormt godt. En ekstra pizza til fryseren ble det også.


Til bursdags- og innflyttingsfest for noen uker siden fikk vi en brødmaskin! Etter litt prøving og feiling har jeg i hvert fall fått til en veldig vellykket speltloff, og i går fikk jeg til et grovt speltbrød i den. Selv om jeg er glad i å bake, er det ufattelig enkelt å bare hive ingredienser i maskinen og vente noen timer, så kommer det et fikst ferdig brød ut! Første forsøk med glutenfritt brød ble bare trist, så der må jeg gjøre nye forsøk og se hva jeg får til. Jeg tåler uansett spelt såpass greit nå at jeg kan spise det oftere.


I går ble det også bakt muffins, med deig av speltmel, rismelk, eggerstatning, kanel, kardemomme og vanilje, og søtet med en banan. Før jeg helte røren i formene hadde jeg en eplebit i hver form. Jeg var veldig fornøyd med resultatet, selv om de ikke var søte nok for den andre i huset som ikke er sukkeravvent :-) Jeg kokte også en stor porsjon eplemos, god til å søte bakverk eller spises som den er.


I dag har det vært rydding og vasking og gåtur og en porsjon sløving som har vært viktigst, men til middag lagde jeg en god torskerett full av gode krydder. Mer om den i morgen, nå er det kvelden og jeg skal sove litt. Anbefaler forøvrig både animasjonsfilmen Ratatouille (jada, jeg vet at den ikke er ny, men likevel) og spillefilmen Julie & Julia, som vi har sett i helgen, sånn apropos god mat og feelgood. God natt!

Ingen kommentarer: