04 november 2009

Tortilla fra Gjøvik!

Her om dagen oppdaget jeg via et nettforum at det finnes et firma som selger gluenfrie tortilas, lefser og lomper! Engers lefsebakeri heter de, og produktene deres er å finne i noen velassorterte butikker her på Østlandet, men jeg hadde aldri sett dem før. Sporenstreks bestilte jeg via nett en pakke tortillas, en pakke lefser og en pakke lomper. De har også tjukklefse, men den er mer sukker og melk i enn godt er for meg. De andre produktene har også noe sukker / sirup og det er kefir i tortillaene, men små mengder.

Lefsene ble prøvd i går til lunsj, jeg smurte med Streich (karrismak) og puttet kalkunpålegg, avokado og agurk i. I morgen blir det en lignende variant med røkelaks. På fredag skal jeg spise tortillaer for første gang på lenge - her i huset går det i taco når vi har denslags, siden de er glutenfrie. Maistortilla er jeg veldig glad i, men de som selges i butikken er det hvete i. På lørdag har vi fest, og siden vi skal ordne litt til før gjestene kommer, blir "middag" kylling-/kalkunpølser med lompe. Lomper fås med spelt, men de inneholder også rug, som jeg jo ikke tåler så alt for mye av, så jeg er glad for å ha funnet alternativer. Lomper er nemlig også gode med pålegg som et brødalternativ.

Anbefaler å prøve produktene, lefsene var i hvert fall kjempegode, og det er ikke dyrt heller!

Ingen kommentarer: