25 oktober 2009

Lunsjdilemmaer

Mange jeg snakker med "live" og gjennom blogg og diverse fora, synes det med å variere maten er det vanskeligste med kostomlegging, og da kanskje særlig de måltidene som inntas utenfor hjemmet, for eksempel lunsj. Det har jeg full forståelse for, og synes det er vanskelig selv.



Vi har kantine på jobben, men der er det ikke mange fristende alternativer for meg. Salatbar, men med begrenset utvalg, og blir fort litt kjedelig når jeg ikke kan bruke "fyllstoff" som pasta og hvit ris. I salatbaren der jeg studerer derimot, har de linser, stekte grønnsaker og ting som frister mye mer, så der kjøper jeg av og til salat. Ellers er det selvsagt brødmat og pålegg, som utgår av åpenbare grunner - noe av pålegget kunne gått an, men det er ytterst sjelden jeg gidder.

Jeg kan heller ikke ty til matpakke av det tradisjonelle slaget hver dag. Jo, jeg baker brød selv som jeg kan spise og kan til og med få kjøpt brød som er OK, men jeg skal altså helst ikke spise det samme hver dag, og da må det alternativer til. Vi har kjøleskap og mikrobølgeovn på jobb, noe som hjelper mye. Noen ideer til lunsj:

* Middagsrester: hvem har sagt at en ikke kan spise varm mat til lunsj? Jeg har ofte med middagsrester, i en litt mindre porsjon enn jeg ville spist til middag. Er det lite tilbehør igjen sper jeg på med salat, en avokado eller grov pasta, linser etc.



* Salat: salater kan fort bli litt daffe, så en idé er å pakke ting i ulike bokser. I kveld har jeg laget klar en boks med salatblader, en med paprika- og agurkbiter og en med cherrytomater, nok til en lunsjsalat med avokado og Stabburets laks på boks og som tilbehør til en lasagnerest som en liten middag før jeg skal på yoga



* Når jeg bruker brød: mye grønt, mye pålegg (det er lov å bruke mer enn en skive kalkunpålegg per skive!), gjerne avokado



* Nøtter og kjerner: strø på salaten, spis ved siden av det du ellers har, ha i bakhånd til å knaske som mellommåltid. Jeg hadde slitt uten cashewnøtter!



* Grøt av ulike slag - lettest hvis du spiser hjemme. De fleste ferdiggrøter inneholder masse melk og sukker, så jeg kan ikke bruke dem



* Omeletter - ikke for meg åpenbart, men veldig enkelt å lage til kvelden før - og med salat, fisk etc. til trenger du ikke brød



* Socca, en slags kikertomelett, med fisk, kjøtt e.l. til, gjerne salat også



* Ruller av røkelaks med litt smøreost eller Streich rullet rundt agurkstenger og avokadobiter



Kort sagt, det er et vell av muligheter! Så må jeg bare huske det når jeg holder på å bli gal av mangel på alternativer selv... Nå er det tid for film, og litt nøtter og kjerner ristet i chili, salt og pepper og litt olje. La dem renne av seg på et stykke kjøkkenpapir, så forsvinner en del av oljen. Snart klar for ny uke, heldigvis er det noen timer igjen!

Ingen kommentarer: