01 februar 2010

Matvalg 2010

Jeg var akkurat litt seint ute for å få med meg januarutfordringen i Matvalg 2010, et initiativ som setter fokus på mat og valgene vi gjør i forhold til den: Hvordan kan vi kaste mindre mat?

Det er imidlertid et viktig tema som jeg tror de fleste av oss har forbedringspotensiale på. Her i huset brukes det meste, og middagsrester blir enten lunsj for meg neste dag eller fryses ned - stort sett. Likevel er det forbedringsmuligheter: grønnsakene vi får fra Kolonihagen hver 3. uke blir ikke alltid brukt før de begynner å bli dårligere. Det kokes litt for mye pasta som ikke alltid blir gjenbrukt. Kartonger med soyamelk som ikke blir drukket før den er dårlig... Jo, her er muligheter for å skjerpe seg!

Noe som har hjulpet her, er middagsplanene. Ved å planlegge og i tillegg ha en viss oversikt over hva vi har i fryser, skap og kjøleskap blir faktisk det aller meste brukt, og det kan til og med hende vi sparer noen kroner på det! Jeg skal ha dette i bakhodet fremover, og så får vi se hva februarutfordringen blir.

3 kommentarer:

HanneSol sa...

Jeg sliter også litt med enkelte av Kolonihagen-grønnsakene, men kanskje jeg kan finne på noe spennende med rødbetene i morgen? Hvis de ikke har rømt innen den tid, da...

Ingvild sa...

Lag rødbetsuppe! Kjempegodt!Jeg lagde en som var ca sånn som <a href=' http://ingling.blogspot.com/2008/10/rdbetsuppe-og-luftige-pitabrd.html"> denne</a> av de vi fikk nå sist, det ble bra! Rødbetene må koke leeeenge, men det er det verdt!

Ingvild sa...

Den linken ble rar, men er altså http://ingling.blogspot.com/2008/10/rdbetsuppe-og-luftige-pitabrd.html