05 juli 2007

Raske enchiladas

En av matvarene jeg prøver å ha i huset nesten til enhver tid, er tortillas. Jeg er mest glad i maistortillas, selv om de er helt annerledes enn dem jeg spiste store mengder av i Guatemala. Jeg har også funnet noen grove hvetetortillas på Meny som er skandaløst dyre, men veldig gode.


En veldig enkel og kjapp liten kveldsrett får du ved å legge litt tomater og ost på halve tortillaen, krydre den som du liker, pakke den inn i aluminiumsfolie og steke den i ti minutter på 150 grader. Men når det skal være middag, kan det jo være greit å gjøre det litt mer avansert. I dag ble det denne relativt raske varianten:


Kyllingenchiladas

1 kyllingfilet
2 maistortillas
1/3 rød løk
1 hvitløksfedd
2 tomater
1 champignon
1 avokado
Ferdig tacosaus på glass
Kesam (sunn erstatning for rømme, 1% fett i motsetning til... mange prosent)
Ost (jeg brukte lett Synnøve, ta det du har)


Steik kyllingfileten. Jeg stekte den kvelden før for å få raskere middag (og fordi jeg hadde kjøpt sushi i stedet for å spise den til middag... ), i ovnen krydret med salt og pepper, og med litt chiliolje på. Skjær den i biter.


Kutt opp løk, hvitløk, tomater og champignon og bland det sammen. Legg blandingen midt på tortillaene. Legg skiver av avokado oppå. Tacosaus og kesam legges oppå, og så ruller du sammen tortillaen. Det fyllet du ikke får plass til inni kan du ha ved siden av. Legg rullene i en ildfast form. Restene av fyllet kan du legge oppå eller på siden, sammen med resten av avokadoen. Legg litt kesam på toppen, og strø ost over. Steikes på 150 grader i 10-15 minutter.









Ingen kommentarer: