28 september 2008

Linser for lesehester

Stille og rolig søndag med fokus på studiene i dag, har fått unna en god del sider og er godt fornøyd med innsatsen. Min nye "taktikk" med å slappe av på lørdagen og lese på søndagen later til å fungere bra. Gårsdagen gikk med til rydding hjemme, handling og koselig middagsbesøk fulgt av tidlig køying, og i dag har jeg lest og vasket hus. Ikke den mest spenstige helgen, men utrolig deilig å slappe av, og godt å være produktiv!

De siste par årene har jeg blitt veldig glad i linser. Jeg brukte det litt før det også, men ganske sjeldent og med lite variasjon. Nå derimot, er det blant favorittene, både fordi det er godt og fordi det i likhet med andre belgfrukter gir mye av det kroppen min trenger - magnesium, kalium, jern, protein og kostfiber. Når en utelukker noen matvarer, må en nemlig sørge for å erstatte det som går tapt ved hjelp av andre matvarer. 

Denne helgen ble det litt ekstra mye linser, siden jeg lagde linsesuppe til venninnebesøk i går, men det gjør ikke noe! Til middag i dag lagde jeg dette:

Røde linser med wokede grønnsaker

1 potet
1 gulrot
1/2 rød chili
1 cm (ca.) ingefær
1/2 kinesisk hvitløk (uten fedd)
brokkoli i små buketter
curry, koriander, salt, pepper
0,5 dl røde linser
ca. 2 dl kokende vann

Skrell gulrøtter og poteter og skjær dem i små terninger. Varm olje i woken og fres dem raskt. Tilsett hakket chili og hvitløk og revet ingefær, deretter brokkoli. Krydre. Tilsett linser og halvparten av det kokende vannet, resten tilsettes etterhvert.

Serveres gjerne med soyayoghurt eller vanlig naturellyoghurt.

3 kommentarer:

isla sa...

Blir jeg flinkere til å lese hvis jeg også spiser linser?

Ingvild sa...

Hehe, det spørs... Men kan ikke skade å prøve? En blir i hvert fall ofte mindre dorsk av sånn mat, og det er vel en fordel for lesingem :-)

isla sa...

Da går vi for linser. Prøver alt som kanskje hjelper.