10 april 2009

Påskeferie

Jeg har lang påskeferie i år, som begynte allerede 1. april med seks dagers tur til London, hvor jeg slappet av med gode venner, handlet og ruslet rundt i litt mer vårvarme gater enn de vi foreløpig har i Oslo. Fant også mye god mat i kategorien økologisk/allergivennlig, blant annet i fantastiske Whole Foods - to etasjer med fantastisk mat, helsekost og kosmetikk som alt sammen var organisk og fristende og faktisk ikke hårreisende dyrt (på norsk lønn i hvert fall).

Vel hjemme hadde jeg halvannen dag aleine som gikk med til å "lande" og rydde og vaske litt, blant annet ble arbeidsrommet/biblioteket mitt endelig ryddet og vasket så jeg faktisk kan jobbe litt her inne uten å drukne i papirer. Skjærtorsdag kom foreldrene mine, og i dag har mellomstesøster og samboer vært her også på middagsbesøk. Hovedretten var rullepølse, herlig varm lammerull som vi alltid har til jul, og som mine kjære foreldre ofte lager en ekstra av som vi kan være heldige å få smake en annen gang i løpet av året. Det er virkelig noe av det beste jeg vet - lammekjøtt med herlige krydder og løk i. Jeg kan ikke lage det selv enda, men skal lære.

Til dessert var utfordringen å finne noe som både jeg og søster (som ikke tåler hvete og gjær) kunne spise, og som alle ville synes var godt. Jeg har vent meg til at ikke alt trenger å være så søtt, men det er jo ikke alt jeg lager andre er like fristet av. Jeg gikk løs på en eplekakeoppskrift jeg hadde fra før, og tilpasset:

Eplekake à la Ingvild

2-3 epler (avhengig av form)

100 g melkefritt margarin

2,5 dl rismel

ca. 2 dl havremelk (målte ikke så nøye...)

eggerstatning tilsvarende 2 egg

2 1/2 ts bakepulver

1/2 ts kardemomme

1 ts kanel

1 ts vaniljepulver (NB! Ikke vaniljesukker. Pulverisert vaniljestang)

Kanel, vaniljepulver og sesamfrø til å strø oppå

Rør smør, mel og bakepulver sammen. Hell på væske til det blir en jevn røre, rør også inn krydderet. Jeg lagde deigen i kjøkkenmaskin. Smør en vanlig rund form og legg eplebåter nederst (eller hell oppi deigen først og legg eplebåtene oppi). Strø kanel, vanilje og sesamfrø oppå.

Jeg glemte å ta bilde av kaken før vi begynte på den, og nå er den helt borte! Det blir en ganske tynn og fuktig kake, som er best hvis den serveres litt lunken.

1 kommentar:

Peri Peri sa...

From Mountains to Metropolis The Inspiring Journey of Mountain Burger Success