31 mars 2009

Sunt snacks

Stadig flere i mine omgivelser har begynt å få lyst til å kutte ned på sukker og spise mer "rein" mat, altså mindre halvfabrikata (som ofte inneholder en del sukker, mel, melk etc. som en strengt tatt ikke trenger - Norge er en av verstingene på tilsatt sukker i mat). Selv om jeg gjør mitt beste for å ikke misjonere, kan jeg ikke la være å si at for meg har det vært utrolig bra å kutte ut en del ting fra kostholdet. Ikke at jeg brukte mye halvfabrikata eller stappet i meg sukkerholdige ting før heller, men det er som sagt utrolig hvor det gjemmer seg. Jeg har, i tillegg til en mage som oppfører seg mer og mer normalt, fått mer energi, færre humørsvinginger og et mer jevnt blodsukker. At noen kilo har gått av er jo en bonus, men ikke et mål i seg selv i denne omgang.

Når en skal kutte ned på sukker eller, som i mitt tilfelle, kutte det ut i hvert fall for en periode, er det vanskeligste for mange å erstatte ikke den vanlige maten, men snopet. Sjokoladebiten på jobb når blodsukkeret synker i to-tre-tiden. Sjokolade til kaffen. En bolle her og der. Noe godt når en ser på film eller tv om kvelden. Igjen: jeg sier ikke at alle bør kutte ut alt, men for de som vil kutte ut i hvert fall en del kommer noen tips her:

Ristede kjerner og frø
Solsikkekjerner, gresskarkjerner (uten salt), sesamfrø, linfrø, cashewnøtter etc. er godt i seg selv, men får en liten ekstra touch hvis de ristes på tørr panne (evt med litt kaldpresset olje, f.eks. oliven). Her finnes det både søte og salte varianter:
- med karri (bruk litt olje her så det ikke blir for tørt)
- med Maldonsalt (grovsalt) og pepper
- med bittelitt honning (hvis søtbehovet blir stort - jeg unngår honning pga Candida)
- med kanel, kardemomme, ekte vanilje (ikke vaniljesukker) og 100% kakao (bruk gjerne litt olje)
- uten noe som helst - får uansett en liten ekstra piff av å bli ristet

Frukt
2-3 frukt om dagen er bra (kun 2 hvis en er på Candidakur), men det er gøy å variere litt hvordan en spiser dem.
- skjær et eple i skiver og ovnsbak i 10 minutters tid på 150 grader, gjerne med siste variant av ristede kjerner ovenfor
- ovnsbak frosne bær med bananskiver oppå i ca. 10 min på 150 grader
- skjær en appelsin i biter og spis den med ristede kjerner (eller bare vanlige hvis du vil), kanel og kardemomme

Ved å spise kjerner eller noe annet proteinholdig sammen med frukten hindrer du rask blodsukkerstigning som for mange av oss fører til tilsvarende rask nedtur, og får dermed mer langvarig energi og metthetsfølelse

Grønnsaker
- staver og buketter av diverse rå grønnsaker er gode å knaske på. Lag gjerne en guacamole (oppskrift følger) eller hummus (ditto) til som dip, eller bruk yoghurt, kesam eller rømme med krydder i dersom du tåler melk
- avokado med salt og pepper, evt. litt lime. Godt, enkelt og holder blodsukkeret jevnt og fint
- cherrytomater - snop!
- ovnsbakte skiver av søtpotet eller jordskokk med Maldonsalt og pepper eller andre krydder

I det hele tatt, fantasien setter grenser. Men den må ha litt hjelp innimellom.

Ingen kommentarer: