28 juli 2006

En glad laks



Det er endelig ferie, og det bør feires med god mat. Jeg har hatt lite tid og overskudd til matlaging i det siste, men nå hadde jeg lyst på noe litt ordentlig - og noe sunt. Så i morges tok jeg ut en laksefilet av fryseren, og på veien hjem handlet jeg resten av ingrediensene. Og dermed:

Sommerferielaks til én

1 laksefilet
Hvitløk
Champignon
Gul paprika
Fersk salvie
Salt
Pepper

Til servering:
Villris
Avokado
Cherrytomater

Skjær laksen i biter (ikke for små, da blir de tørre). Steik dem i litt olje. Jeg bruker wok til å steike alt mulig, litt fordi jeg ikke har steikepanne, men også fordi det blir godt.Hakk opp hvitløken og skjær paprika og sopp i stykker. Hell alt oppi sammen med fisken. Smaksett med salt, pepper og fersk salvie.

Serveres på en seng av villris med tomater og avokado ved siden av. Jeg hadde fransk hvitvin ved siden av, Domaine de Tariquet . Jeg har lenge vært litt skeptisk til hvitvin, noe jeg tror er forårsaket av dårlige rieslingopplevelser i ungdommen, men denne har vært med på å omvende meg. Hvitvin er nammenam!

Ingen kommentarer: