24 juli 2006

Superenkel Sommerdessert


Ingenting er så godt som ferske, deilige bær om sommeren. På fredag kjøpte jeg jordbær, bringebær og rips på torget. Blåbær har ikke kommet enda, så de kjøpte jeg i butikken. Baking var ikke en aktuell aktivitet en fredags ettermiddag, men jeg hadde så lyst på en slags bærterte! Dermed ble løsningen butterdeigskurver, som jeg fant oppskrift på her. Forøvrig en grei søkemotor for å finne oppskrifter! Dette er såre enkelt:

Butterdeigsplater finnes i de fleste butikker, og de er frosne. En plate blir to kurver - jeg lagde to til hver, som kanskje var litt mye, men veldig godt :-)

La platene tine litt før du legger dem på bakepapir på en steikeplate. Del den avlange platen i to. Skjær en firkant midt på hver del. Pensle med pisket egg. Steikes i ovnen på 200 grader, 5-7 minutter til de har hevet og er litt gylne.

Bær - bruk det du har og liker - blandes med litt sukker eller fruktose og varmes.

Ta butterdeigskurvene ut av ovnen og skjær ut firkanten på toppen slik at de er hule. Fyll kurven med bær. På toppen legger du en klatt vaniljekesam, et av Tines lureste produkter på lang tid. Nytes!

Jeg rakk dessverre ikke å ta bilde før vi begynte å fortære herlighetene, så dere må bare prøve og se! En fryd for øye og gane, det er sikkert.


Ingen kommentarer: