15 mai 2007

Man tager hvad man haver - eller mat i lånekassens tid...

Lånekassen har stukket av med mange tusen kroner fra kontoen min (joda, jeg visste om det på forhånd). Sammen med banken og USBL har de lagt beslag på mer av lønnen min enn jeg liker å tenke på. Mens jeg venter på juni (stikkord: lønnsøke, feriepenger, skattepenger - og ja, eksamen vel overstått!) lar jeg det gå sport i enkle men sunne løsninger basert på hva jeg finner i fryser og skap. Det skal innrømmes at min fryser og mine skap (eh, skuffer) inneholder ganske mye, da jeg har blitt stor jente og handler inn i store kvanta og fortrinnsvis en gang i uken. Basisvarer, folkens. Det redder dagen når kontoen er slunken.

Eksempler på enkle retter med ting funnet hist og her følger:

Fullkornspasta med spinat og tomat

Fullkornspasta (finnes i ulike varianter i de fleste butikker)
Hvitløk
Rødløk
Frosne spinatputer (fra frysen)
Cherrytomater

Surr løk, hvitløk, spinat og tomater i en wok eller steikepanne til tomatene blir myke. Et tips til spinatene er å legge dem i kokende vann noen minutter så de får tine, og helle fra vannet før du tilsetter det til resten - det er nemlig mye væske i frossen spinat.

Blandes med den kokte pastaen, serveres med parmesan.

Omelett med laks

En stekt laksefilet fra en dag jeg ikke rakk å spise den
2 egg
litt melk
salt, pepper
annet krydder etter smak, f.eks. tørket chili og timian
(tomater)
revet ost (lettost funker kjempebra)

Bland egg, melk og krydder og hell det i middels varm stekepanne med olje i. Legg fiskestykkene i pannen, legg på tomatskiver hvis du vil, og strø ost over. La omeletten stå på lav varme med et lokk på. Fold den sammen på midten. Serveres med salat hvis du har det, brød eller liknende.

Etterhvert som vi kommer lenger ut i mai og jeg går tom for ting i fryseren, kommer billigbilligtipsene!

Et tips til: det er mye billigere - og bedre - å bake brød selv. Da er det ikke så dølt å ha matpakke. Oppskrift på enkle horn med eller uten ostefyll følger snart!

Ingen kommentarer: