03 august 2007

Coktail, anyone?


Her om dagen prøvde jeg meg på det noenlunde ambisiøse prosjektet "Lage treretters middag etter jobb uten at det blir stress". Umulig? Nei, det gikk faktisk fint. Nøkkelen ligger i forberedelsen, mine venner. Oppskrift på rettene kommer i egne poster, men før middagen skulle inntas, startet vi med en liten drink og snacks.


Drinken, en bringebærmojito, finner du oppskrift på Aperitíf
(søk i bartender med rom som basis og bringebær)

Belle er en av de matbloggerne jeg er jevnlig innom. Hun har gode og stort sunne oppskrifter, og små filmsnutter der hun lager mat. Denne enkle dipen med stekte pitatrekanter falt jeg i hvert fall for! Oppskriften er oversatt og tilpasset norske forhold.


Yoghurt-og avokadodip med mynte


1 beger matyoghurt (eller gresk yoghurt hvis du finner det)

1 fedd hvitløk

Maldonsalt eller annet flaksalt

2 1/2 ss frisk mynte

4 ss revet gulrot

1/4 ts malt kummin

1 avokado i terninger


Hvis du har tid, er det en fordel å sile vannet fra yoghurten. Bruk et kaffefilter i en sil og la det stå over en bolle en halvtimes tid (Med matyoghurt går det greit hvis du ikke gjør det også)


Mos hvitløksfeddet sammen med mye salt med siden av en stor kniv eller en morter. Bland det i yoghurten sammen med kummin. Tilsett ekstra salt om nødvendig. Riv gulroten og bland det inn. Tilsett mynte, rør godt. Tilsett avokadobitene forsiktig.


Pitatriangler


Skjær grove pitabrød i trekanter (det er vanskelig å finne grove pitabrød, så jeg bakte dem selv- oppskrift følger. Fine kan også brukes) og spre dem ut på en steikeplate dekket av bakepapir. Strø maldonsalt hell olivenolje over. Stekes på ca. 150 grader i 10-15 minutter til de blir sprø. Serveres varme sammen med dipen.


Nyt! Fungerer også utmerket som et bittelite kveldsmåltid når en har vært ute med jobben og kommer hjem nærmere halv ti og er litt småsulten og tilfeldigvis har rester av dip i kjøleskapet... For eksempel, da :-)

Ingen kommentarer: