06 januar 2008

Brødvafler

Mens jeg venter på resultatene fra diverse allergiundersøkelser, prøver jeg meg fram med mat som tilsynelatende fungerer bedre sammen med kroppen min. Det vil si lite hvete og lite gjær. I skrivende stund står speltbrød bakt på natron i ovnen og ser litt lave og rare ut, men hvis de blir gode følger oppskrift.

I mellomtiden har jeg stekt en variant av mellomstesøsters brødvafler, som hun (med allergi mot hvete, gjær m.m.) blant bruker som brøderstatning. Jeg tilpasset litt, og resultatet ble ikke så ille! Alle mengdeangivelser skal som vanlig tas med en klype salt.

Brødvafler med provencekrydder

2 dl havregryn
Vann (nok til å dekke havregrynene)
1 egg
1 ts salt
3 ts provencekrydder/pizzakrydder
2 ss kesam / lettrømme - nb! Ikke nødvendig
1 ss matolje
Evt. speltmel (usikker på mengden, bland til det blir en passe tykk røre)

Legg havregrynene i bløt ca. 1/2 time. Bland inn et egg, krydder, olje, salt og kesam. Dersom røren blir for tynn, tilsett noe speltmel (fint eller sammalt etter hva som passer best). La røren hvile en liten stund.

Steik vafler på vanlig måte. Det kan være nødvendig med noe olje i vaffeljernet helt i starten.

Smaker godt med pålegg eller som tilbehør til mat i stedet for brød.

Vaflene kan også lages uten krydder, de blir da enda mer nøytrale og smaker ikke så mye. Hvis du vil ha søte vafler, tilsett sukker/fruktose e.l.

Ingen kommentarer: