28 januar 2008

Mandagstorsken

Seint hjem fra jobb i dag - det blir en del lange dager for tiden, dessverre. Siden ferdigprodukter og kjappløsninger er nærmest utelukket om dagen, gjelder det å holde motet oppe og forberede seg litt på en ordentlig middag, også når klokken er nærmere sju før en kommer inn døren hjemme. Jeg sørger for å ha en del basisvarer i fryser og skap, sånn at jeg slipper den utsultede turen innom butikken. Forrige uke dampet jeg en ganske stor mengde spinat som jeg frøs ned i porsjoner, og jeg har ofte ferdigkjøpte frosne grønnsaker på lur. Når det er tilbud på kylling eller fisk passer jeg på å kjøpe inn i stort, sånn at det alltid er noe å ta av. Trikset er å ta ut ingredienser om morgenen og legge dem i kjøleskapet. Da er de tint og klare til bruk når du en gang kommer deg hjem. I dag ble det torsk.

Ovnsbakt torsk med spinat, gulrøtter og sopp

Trikset med denne "retten" er at du tar det du har for hånden. Jeg hadde to små gourmettorskfileter som jeg la i en ildfast form. Oppi formen hadde jeg:

En liten bit ingefær, raspet over fisken
En gulrot i skiver
En champignon i skiver / biter
Spinatblader
Salt og pepper
Litt rismelk

Til dette hadde jeg quinoa. Mens fisken var i ovnen rakk jeg å sette på en vask og vaske opp litt! Nå står et nytt forsøk på gjærfrie speltbrød i ovnen, jeg har slitt med å få det til, så venter spent på resultatet...

Ingen kommentarer: