14 januar 2008

Brokkoli- og spinatsuppe med quinoa


Jeg har fått ny blender til jul, og den brukes masse! Gode frokostsmoothies , supper og annet godt kommer ut av den. I går hadde jeg produksjon av mat for uken (siden jeg unngår en del mat for tiden er det praktisk å ha klart litt i fryseren til å ta med). Denne suppen ble til ca. 4 porsjoner, helt i fine plastbokser og fryst ned så de er klare til å tas med, tines og varmes!


Brokkoli- og spinatsuppe med quinoa


Quinoa har jeg skrevet om tidligere. Brukt i supper og gryter gir det både litt ekstra fylde og en del sårt tiltrengte proteiner for de av oss som trenger litt mer av det. Og så har det den gode, litt nøtteaktige smaken...


Ca. 4 porsjoner


1 bunt brokkoli - NB! Bruk stilken også, der er det mye god smak og mange vitaminer

ca. 10 puter frossen spinat (legges i bløt i kokt vann)

1 dl quinoa kokes med 2 dl vann og en grønnsaksbuljongterning (jeg bruker denne)

1 gul løk

2 fedd hvitløk

1 cm ingefær

Salt, pepper, chili, karri - etter smak


Kok brokkolien i ca. 5 minutter. Hell av kokevannet, men ta vare på det! Kok quinoa etter anvisning på pakken. Fres løk, hvitløk, ingefær og krydder i litt matolje - tilsett litt av kokevannet til brokkolien hvis det begynner å steikes for hardt. Kjør grønnsakene i en blender sammen med noe av kokevannet. Tilsett quinoa og kjør den litt til, før du heller alt i en gryte og lar det få et ekstra oppkok.


Resultatet blir en sunn, grønn suppe full av vitaminer, mineraler og proteiner!


Ingen kommentarer: