09 mars 2008

Hva er egentlig tofu?

Siden jeg stadig vekk dukker opp med tofuprodukter på jobben - tofuost, tofuis etc., har en del spurt meg om hva tofu egentlig er. Jeg visste jo at det var laget av bønner, men utover det hadde jeg ikke noen særlig gode svar. Som en god bibliotekar måtte jeg jo finne ut av dette. I følge denne kilden er altså tofu laget av knuste og silte soyabønner og misu, som er laget av tang. Misuen fungerer som løype, og produksjonsprosessen minner om ysting.
Tofu kan også lages av mandler og bønner, men soya er det mest vanlige.

Jeg bruker tofu i matlaging som kjøtterstatning, som oftest i form av smakstilsatt tofu (flere gode varianter) eller tofupølser. Jeg bruker smøreost av tofu, mozarella av tofu og cheddar av tofu (selv om sistnevnte ikke er favoritten, funker det greit f.eks. på nachos). Tofuis er på plass i fryseren til de gangene det frister med dessert - som i går - herlig mokkais smakte bra på en rolig lørdagskveld. Tofu er altså en ganske sentral del av kostholdet mitt for tiden. I tillegg til at det erstatter en del av det jeg ikke tåler, er det rikt på protein og har lavt fett- og kaloriinnhold. Det skader jo heller ikke...

2 kommentarer:

Martine sa...

Hei!

Wikipedia sier:

"Tofu, also toufu (the Japanese Romaji spelling), doufu (the Chinese Pinyin spelling often used in Chinese recipes) or bean curd (the literal translation), is a food of Chinese origin,[1] made by coagulating soy milk, and then pressing the resulting curds into blocks. There are many different varieties of tofu, including fresh tofu and tofu that has been processed in some way. Tofu has very little flavor or smell on its own, so it can be used either in savory or sweet dishes, and is often seasoned or marinated to suit the dish."

:) Tofu er morsomt!

Mvh,
Martine Moheim

Ingvild sa...

Hei Martine! Ja, det var der jeg fant det jeg skrev om tofu, jeg bare oversatte og endret litt på det ;) Ja, det er veldig anvendelig, og imponerende at en kan lage så mye rart av det - is og allting!