13 mars 2008

Og nå: reklame

Min mat er en kokebok på CD-rom, der en kan velge vekk en rekke vanlige allergener og få tilpassede oppskrifter i alle mulige kategorier. I går lagde jeg for eksempel rundstykker uten gjær og mel:

1 ltr. vann
1 dl olje
3 ss bakepulver
2.5 ts salt eller urtesalt
520 g sammalt hvete (jeg brukte sammalt spelt)
900 g hvetemel, spar 100 g til utbaking (jeg brukte fin spelt)
150 g havregryn
40 g linfrø

Temperert vann, 37 grader (fingervarmt) og olje has i en bakebolle.
Bakepulveret blandes i litt av melet.
Tilsett salt og alt det grove melet, samt mesteparten det fine melet. Ca 100 g spares til ut utbakingen. Elt alt sammen til en smidig deig. Tilsett mer fint mel etter behov.
Deigen deles opp i emner til rundstykker eller brød og formes. Emnene trilles til rundstykker og legges på stekeplate med bakepapir. Lages brød legges 2 brødemner i godt smurte brødformer .
Sett rundstykkene inn i varm ovn ved 180 grader og stek i ca 10 minutter. Ønsker du å lage brød av denne deigen må steketiden økes.


Resultatet ble kjempegodt, og porsjonen er ganske stor, så nå har jeg rundstykker for en stund fremover. Noen av dem blir med på hyttetur om en snau uke - ser fram til påskeferie!!!

Min mat kan bestilles på nett og selges også i noen matvareforretninger (f.eks. Ultra på Ski!) Anbefales!

Ingen kommentarer: