25 mars 2008

Kanelboller


Jeg er tilbake fra påsketur i Østfold, uthvilt etter tre dager med koselige voksne og en særdeles sjarmerende ung mann (på åtte måneder, en av mine "bonusnevøer" som sjarmerte tante totalt i senk). Det ble tid til mye leking, kosing, skravling, kortspill, påskekrim, god mat og drikke og til og med en liten tur på fotballpub (!). Gårsdagen ble tilbrakt med litt ominnredning og storopprydning i heimen, så nå har jeg arbeidsrom og litt nye løsninger og er klar for både besøk av venninne og samme lille sjarmis i morgen, og jobbvenninnekveld på fredag. I anledning morgendagens besøk tenkte jeg å ha litt godsaker til meg og mor (lillegutt er foreløpig på grøt og middagsglass), så jeg prøvde meg på kanelboller, med oppskrift fra Min mat igjen - tilpasset litt ekstra med spelt i stedet for hvete og fruktose som sukkererstatning (oppskriften sa Xylitol)

Kanelboller


1.5 ss bakepulver
50 g margarin uten melk
2.5 dl soyamelk
0.25 ts salt
0.5 ts kardemomme
0.5 dl fruktose
6 dl fint speltmel

Fyll:
Margarin uten melk
Fruktose
Kanel

Baker du bollene uten gjær, men med bakepulver er det en fordel at bollene kommer i ovnen så fort som mulig.

Smelt smøret i en kjele og tilsett melken. Avkjøl til 37 grader (fingervarmt). Bland sammen alt det tørre og hell over melkeblandingen.
Arbeid ingrediensene til en blank og smidig deig. 5 minutter i kjøkkenmaskin, noe lengre for hånd. Ta deigen opp på bakebordet. Elt inn resten av melet.
Del deigen i to. Kjevle hver del ut til et rektangel. Fordel fyllet på leivene. Rull leivene sammen, og skjær dem i ca 2 cm tykke skiver. Legg kanelbollene i muffinsformer av papir eller rett på en bakepapirkledd stekeplate.
Stek kanelbollene midt i ovnen ved 250 grader i 8 minutter (NB! Se an ovnen din. Jeg skrudde ned varmen litt på brett nummer to og lot den heller stå litt lenger.

La bollene avkjøles tildekket på rist.

Hvis en ikke vil bruke soyamelk er jeg sikker på at havremelk hadde fungert strålende det også.

2 kommentarer:

h.espe sa...

Digg, digg... Kanskje blir det igjen noe til oss jobbvenninner også - hi, hi....

Klemmers :O)

Ingvild sa...

Hehe, ja kanskje det du ;) Får se hva vi finner i fryseren seinere...