23 november 2008

Frustrasjon og nye ideer

Det har vært et par slitsomme uker på matfronten. Det er altså ikke særlig lett å finne mat uten sukker, gjær, gluten, melk og egg, hvis noen skulle være i tvil! Det vil si, ferdig eller halvferdig mat. Med andre ord, det aller meste må lages fra bunnen av og hjemme. Jeg har blitt dronningen av plastbokser! 

Det er ikke det at jeg ikke får i meg mat, og god mat til og med. Det er ikke et stort savn å spise mindre ris, poteter og pasta (små mengder går fint), og siden jeg ikke har samme sukkerhunger som mange får når de må kutte ut det er lysten på søtsaker heller ikke så plagsom. Det aller mest slitsomme med dette er å måtte planlegge, tenke på mat, lage mat, rydde opp etter mat, ha med mat... Det gjør det ikke særlig lett å være spontan eller sosial, og det er slitsomt. 

Da gjelder det å huske på at dette ikke er for evig, og at jeg forhåpentligvis blir bedre og får masse energi når det er overstått. Og - selvsagt - finne inspirasjon i maten. 

Her er noe av det jeg har testet de siste ukene: 

Socca

Socca er en kikertpannekake som kan fungere som et slags brød. Jeg fant oppskriften her, og takket være et søtt lite målebeger jeg fikk av denne damen til bursdagen, var ikke de engelske måleenhetene et problem! Ellers er visst 1 cup ca. 2 dl, tror jeg. Prøv deg fram! Disse smakte godt med lammerull til, og i morges med kalkunpålegg og soyaost. Som middagsrett finnes det flere tips over oppskriften, skal testes ut. Pass på å ta rikelig med olje, ellers blir det tørt. 

Glutenfrie muffins

Muffins av bokhvete, glutenfritt havremel og rismel søtet med banan og vaniljestang, samt mørk kakao og kanel. Disse ble gode, men litt tørre, så oppskrift kommer når jeg har perfeksjonert den.

Pannekaker

Det går kjempefint å lage pannekaker av bokhvetemel, rismel eller en kombinasjon av disse. I går hadde jeg også solsikkekjerner og havregryn i miksen, sammen med soyamelk (bruker vanligvis havre, i går ble det soya og litt kokos), olje og eggerstatning. Fylte hver pannekake med en skive kalkunpålegg og soyaost, og så en bitteliten en med blåbærsyltetøy (100% bær fra Nora). Herlig luksus!

 

Kylling i spinatsaus

Kjempeenkelt! Kyllingfilet i biter, frossen spinat tines og røres sammen med løk og hvitløk, tilsett litt havrefløte og bland det hele sammen med kyllingen. Steikes på ca. 200 grader i 15-20 minutter.

 

Biff i fløtesaus

Strimlet storfekjøtt steikes med løk, hvitløk og brokkolibuketter. Tilsett fløte og la surre. 


Kos og mellommåltider

Soyalatte, uten sukker men med kanel og evt. mørk kakao. 

Avokado - sunt fett, kjempegodt og gir mye jevnere blodsukker enn frukt

Frukt - litt, siden jeg kun skal ha 250 g om dagen. En hit er frosne skogsbær som bakes i ovnen med bananskiver oppå

Nøtter og kjerner - jeg tåler ikke mange nøtter, men cashewnøtter er kjempegodt, og solsikkekjerner og gresskarkjerner likeså. Har alltid en boks med i vesken - smart når en som i går havner på lunsjsted der de KUN serverer brødmat. 

Cherrytomater - søte og gode og veldig sunne

Dette er bare noe av det jeg spiser for tiden. Flere oppskrifter følger, nå skal det studeres!

Ingen kommentarer: