30 november 2008

Lørdagskveld med steinbit

I går fikk jeg endelig kommet meg på yoga igjen, det var alt for lenge siden og bekreftet nok en gang hvor bra det er for kropp og sjel. Deretter bar det rett til jobben - ikke for å jobbe, men for å skrive oppgave. Teorien er at det er lettere der uten distraksjoner som vaskemaskin, tv, rydding... you get the picture. Dessuten er det bedre reint ergonomisk, som jo er vesentlig når en sitter mye ved en pc og snart har eksamen. Nok om det. På veien stakk jeg innom en av de mer velassorterte dagligvarebutikkene i byen og kjøpte med meg fisk. FERSK fisk. Etter at jeg forlot det vakre vestland for alt for mange år siden har fersk fisk blitt en enorm luksus, siden det ikke er like tilgjengelig som der og dessuten dyrt. Nå derimot, er kjøtt og fisk plutselig hovedingrediensene i de fleste av måltidene mine, og da må jeg ha skikkelige råvarer for ikke å bli alt for lei. Dermed ble det steinbit - fersk steinbit - til middag i går. Dessuten en såkalt "gourmetkylling" som jeg skal lage i dag, men den var heldigvis på tilbud. 

Steinbiten ble tilberedt utpå kvelden i går etter mange timers iherdig skriving (ja, faktisk), og smakte utrolig godt. Dette tar nesten ikke tid i det hele tatt, dessuten! Pass på å skjære vekk fettet på fileten, det er ikke spesielt godt. 

Steinbit i curry



Steinbitfilet (ca. 200 g per pers, gjerne mer hvis en ikke har ris e.l. til)

1/3 squash 

1/2 paprika

1 fedd hvitløk

1/2 rød chili

Kokosmelk 

Karri, salt, pepper, annet krydder du måtte føle for. Jeg ville også hatt ingefær i, men det hadde jeg ikke i går.. 



Varm woken på pannen og hell i olje. Et smart tips: sesamolje gir litt soyaaktig smak (jeg kan ikke spise soyasaus), og er dessuten kjempesunt. Skjær squash i biter og surr dem i woken. Tilsett paprika, hvitløk og chili. Krydre og tilsett kokosmelk. Skjær steinbit i litt store biter (ellers blir den tørr), bland den inn blant grønnsaker og saus og la den stå og trekke (ikke koke, da blir den også tørr) i ca. 15 minutter. Sjekk underveis, jeg er litt usikker på hvor lang tid det tok. 

Serveres med ris dersom en ønsker det, men det var ærlig talt ikke noe savn. Herlig mat å nyte på en lat lørdagskveld foran TVen!

Ingen kommentarer: