10 november 2008

LItt mer kostomlegging...

... er resultatet etter dagens besøk hos Balderklinikken. Prøveresultatene denne gang viste at jeg har en parasitt i magen, og candida (sopp). Den første skal slås i hjel med antibiotika, følges opp av gode bakterier og så skal soppen tas med soppdrepende middel. Bort med det!

For at soppen skal bli helt borte og ikke komme tilbake må jeg imidlertid legge om kosten enda litt i en periode. Gjær og sukker har jeg vært forsiktig med siden januar, men nå skal jeg holde meg helt unna. Det er utrolig hvor mange steder gjær og sukker gjemmmer seg... I tillegg skal jeg være forsiktig med karbohydrater, så da begrenser bruk av poteter, pasta, ris og brød seg. Det er ingen revolusjon akkurat i forhold til sånn som jeg har spist en stund nå, men hver begrensning skaper nye utfordringer, og det er slitsomt av og til. For å bøte på det og gi meg sjøl litt piff, bestemte jeg meg for å lage masse god mat i kveld!

Jeg begynte med en kyllingwok til middag. Eneste forskjell fra før var at jeg ikke hadde ris til. Jeg brukte kokosmelk, som gir litt ekstra metthetsfølelse og også bra fett, og ble mer enn mett nok.

Litt seinere lagde jeg gratinert paprika fylt med tunfisk, løk og krydder. Gratinerte med tofuost. Blir fint som lunsjalternativ!

Til slutt lagde jeg kjøttkaker av karbonadedeig, løk, hvitløk, chili og krydder, og med en revet gulrot i.

Har også dampet brokkoli som kan være tilbehør.

Det siste jeg gjorde var et tips fra Kernesunds matpakkeoppskriftsbok som jeg bestilte for en stund siden. Superenkelt: fres solsikkefrø og gresskarfrø i steikepanne med olivenolje og karri. Vanvittig godt som snacks eller på mat!

Det er med andre ord fullt mulig å lage god mat fortsatt, selv om det krever litt ekstra!

2 kommentarer:

isla sa...

Alt sammen høres jo kjempegodt ut! Høres nesten ut som om dietten går ut på å gjøre akkurat det jeg ikke fikk lov til av mammaen min da jeg var liten: Nemlig å maule pålegget uten å spise brødskiva, eller å fråtse i kjøtt uten å spise opp potetene mine:)

(Joda, jeg skjønner jo at når man MÅ gjøre det sånn, er det ikke like morsomt lenger. Men likevel. Du kan imponere en del unger der, tror jeg.)

Men en ting jeg lurer på: Det må da bli forferdelig dyrt å leve på en sånn diett? Har Statan noen ordning for kompensasjon for sånt - litt ala frikort, lissom? (Tenk hvis det hadde vært sånn at hvis du måtte ha en sånn diett, fikk du frikort etter å ha brukt så og så mye på mat - resten av året kunne du bare hente biffen i butikken, og vise kortet ditt i kassa....)

Ingvild sa...

Joda, maten er kjempegod, men det er litt mye styr å lage alt fra bunnen samt planlegge en hel dags meny og ha med opp til flere plastbokser på jobb.. Men joda, hvis det funker er det fint. Og det med å maule pålegg eller spise bare kjøttet er liksom ingen trøst for meg som synes brød og poteter er ganske godt og kjøtt er sånn passe interessant :-)

Statan gir ikke tilskudd til dette, nei! Det gjør han bare hvis du har en diagnose som den norske legestanden godtar, og det har ikke jeg. På den lyse side får jeg ikke drikke alkohol på en stund, så da sparer jeg jo litt der. Hahha.