01 februar 2009

Frokostkvaler

Som kjent har jeg lidd av mangel på inspirasjon, noe som har ført til en smule ensformighet på matfronten. Standardfrokosten har, med få unntak, vært havregrøt med solsikkekjerner og linfrø, med bær og havremelk på. Godt, javisst, men å spise det nesten hver dag utenom i helgene blir temmelig kjedelig. Det finnes jo selvsagt mange andre ting jeg KAN spise, men når en skal passe på å ikke få for mye av dette og hint låser en seg fort. Nå har jeg fått et par nye alternativer:

Smoothie



Smoothie er jo alltid godt, men jeg har aldri syntes at jeg ble mett nok til å klare meg frem til lunsj hvis jeg kun hadde bær, frukt og en eller annen melkevariant i. Nå lager jeg den med havregryn, solsikkefrø og sesamfrø (med skall, veldig bra kalsiumkilde), gjerne også linfrø, ca. 1 dl frosne skogsbær og enten havremelk, havrefløte eller kokosmelk. Med havremelk kan en i tillegg tilsette 1-2 ss kaldpresset olje, som er bra fettstoffer som også gjør at en holder seg mett lenger ( i havrefløte og kokosmelk er det sunt fett naturlig). En kan også bruke 1/2 banan eller annen frukt.

Hjemmelaget frokostblanding



Ferdigkjøpte frokostblandinger inneholder stort sett en del sukker, honning eller annet som jeg ikke tåler, så det har det blitt lite av i det siste. Nå har jeg imidlertid laget min egen, av havregryn og de kjernene jeg hadde i hus. I stedet for å bare blande det, som går fint, ristet jeg alt i en langpanne i ovnen på ca. 150 grader i 10 minutters tid (følg med så det ikke blir svidd), da får det en ekstra god smak. Denne kan spises med havremelk, rismelk eller soyayoghurt for de som skal unngå melk, og gjerne med en halv frukt i (evt mer for de som ikke trenger å begrense frukt)

Ingen kommentarer: