22 februar 2009

Fastelavn, er mitt navn...

boller vil jeg haaave. Av en eller annen grunn er denne danske sangen klistret i hodet mitt i dag. Kanskje fordi en enorm del av Facebook-venner har noe med fastelavensboller i statusen sin...? I hvert fall, jeg ville også ha boller, og satte i gang en liten jakt på MinMat etter en oppskrift jeg kunne bruke. Jeg tilpasset en oppskrift på kanelboller, og dermed ble deigen sånn:

Speltboller

50 g melkefritt margarin

2,5 dl soyamelk

6 dl speltmel (ca 1/2-1 dl grov, resten fint)

1,5 ss bakepulver

0,25 ts salt

1 ss Sukrin

2 ss (ca) kardemomme

1/2 ss kanel

1/3 vaniljestang (en vanlig hvis du har sånne små Hindu-pakker)

Kanel og vaniljestang la jeg til selv for å kompensere litt for at jeg brukte mye mindre søtt enn i oppskriften (der det sto 50 g), og så brukte jeg mer kardemomme enn den skarve halve teskjeen i oppskriften.

Smelt margarin og tilsett soyamelk. Varm det til fingervarme. Bland alt det tørre. Elt det hele sammen til en fin deig. Deigen skal føles som en vanlig gjærdeig og bearbeides som det (er det andre enn meg som synes at det er litt terapi i å elte deig?).

Stekes på ca. 225 grader i 10-15 minutter (glemmer alltid å ta tiden, men du klarer å se når en bolle er ferdig)

Siden det tradisjonelle tilbehøret krem og syltetøy ikke er så aktuelt, brukte jeg et tips fra min kjære kollegavenninne May-Britt og prøvde med chevre. Ost av geitemelk er nemlig greit sånn av og til og i små mengder. I tillegg varmet jeg frosne skogsbær som jeg la oppå. Det så ganske lekkert ut. ...

Godt var det også!

4 kommentarer:

isla sa...

Imponerende. Det må jeg virkelig si. Og åssen fikk du dem så fluffy uten heving?

Ingvild sa...

Takker og neier. Tja, lager det helt som en vanlig bolledeig sånn bortsett fra ingrediensene ;) Ikke kjempefluffy, men de ble veldig gode!

Anonym sa...

Betyr det at den står og hviler seg på et lunt sted en halvtime her og en trekvarter der også, selv om den ikke inneholder gjær?

De så veldig gode ut.

Ingvild sa...

Det var de også :) Nei, den hever ikke. Noe av fordelen med bakepulverbakst er at det går fort. Jeg mente mer at det er mye av de samme ingrediensene ellers, så kanskje derfor det gikk bra. Det skal dog sies at soyamelk ikke alltid er heldig for å få ting luftige, så jeg hadde nok litt flaks!