01 februar 2009

Torsk med tomatpesto og rotgrønnsaker

Det er uten tvil mye hyggeligere å lage mat til flere enn seg selv. Denne helgen har jeg vært heldig og hatt besøk og selskap til middagen både fredag og lørdag. Fredag gikk jeg for denne enkle retten: 

Torsk med tomatpesto og rotgrønnsaker



400 g torskefilet

1 stor søtpotet

2 gulrøtter

1 brokkoli

Cherrytomater

1 rødløk

Hvitløk (ca. 1/2 av de som ikke er fedd i)

Olivenolje

Krydder etter smak

Pestoen lagde jeg tidligere i uken av soltørkede tomater, hvitløk, sesamfrø og fersk basilikum.

Skjær grønnsakene i skiver og legg dem i bunnen av et ildfast fat eller en langpanne smurt med olje. Skjær brokkoli i buketter og sett det hele i ovnen på ca. 200 grader. La det stå i 10 minutters tid før du legger inn torskefiletene. Legg tomatpesto på hvert fiskestykke og litt rundt i pannen. La det stå i ovnen til fisken er gjennomstekt. 

Søtpotet er en grønnsak jeg ikke trodde jeg kunne spise, fordi den inneholder en del sukker. Men det viser seg at den virker stabiliserende på blodsukkeret og dessuten er full av vitaminer! Godt smaker den også, så den måtte brukes igjen på lørdag til en linsesuppe à la denne, bare med havremelk i stedet for kokos.  

1 kommentar:

h.espe sa...

Hei på deg snuppa!!!
Så koselig da, selskap til maten både på fredagen og lørdagen...;o)

Æsj, helgen går alt for raskt unna, i morgen er det påan igjen, og jeg er IKKE klar...

Okkesom, vi sees til - helt sikkert - en fin ny uke...

Klem fra Hildegunn