16 mai 2009

Provokasjon 1: Bygg

Jeg er på dag to av provokasjonsdietten, og jeg spiser bygg. Ikke BARE bygg, men mye bygg. Helst tre ganger om dagen så lenge jeg ikke får sterke reaksjoner, så det gir litt utfordringer i form av variasjon. Så langt har jeg testet:

* Pannekaker av byggmel, rismelk og eggerstatning. Veldig godt med soyayoghurt og blåbær på

* Kokte bygg helkorn (legges i vann over natten, kokes 1/2 time) i ulike varianter av salat - fungerer litt som ris eller pasta, og er godt om enn ikke veldig smakfullt. Må krydres litt

* Kokte bygg helkorn i den vanlige frokostsmoothien. Helt greit, smaker ikke så mye

Jeg har, som den informasjonssøkende person jeg er, funnet frem til litt sider på nett. Denne, for eksempel, har en rekke oppskrifter med bygg. Det later til at det er populært i USA. På denne siden er det også en del oppskrifter som ser fristende ut, f.eks. byggrisotto eller byggtortillas. Jeg vurderer nå hva jeg skal lage til middag. Ser foreløpig ut til at jeg tåler bygg. 

Ingen kommentarer: