15 mai 2009

Testing, testing...


Advarsel: Dette er sikkert kjedelig for mange, men det er viktig for meg, og det kan bli nyttig for andre. Deal.


Etter mange måneder på såkalt eliminasjonsdiett, der jeg har unngått en rekke av de matvarene som har slått ut på tester, eller som jeg blir dårlig av, eller som fremprovoserer candida, er det nå på tide å teste. Fra og med i dag skal jeg altså kombinere eliminasjonsdietten med en provokasjonsdiett. Kort forklart: jeg skal fortsatt ikke spise egg, melk, gjær, sukker eller hvete, men jeg skal gjeninnføre matvarer for korte perioder for å teste hva det er jeg reagerer mest på. I ukene fremover skal jeg dermed teste:

Bygg

Spelt

Rug

Hvete

Egg

Hvitost (NAM!)

Yoghurt naturell

Rømme

Brunost

Melk

Gjær


Testingen foregår ved at jeg spiser relativt store mengder av det jeg skal prøve flere ganger per dag i løpet av 3-5 dager, og så kutter det ut og går over på neste matvare. Får jeg store reaksjoner, skal matvaren kuttes ut med en gang. Målet med det hele er at jeg om to måneders tid vet hva jeg kan spise, hva som gjør meg dårlig og hvordan, sånn at jeg får bygd opp det som skal være kostholdet mitt på lang sikt.


Så altså, de neste fem dagene skal jeg spise bygg. Det har jeg ikke gjort særlig mye av før, så her må fantasien tas i bruk. Oppskrifter med bygg mottas med takk, og de jeg tester og liker havner selvsagt her.

3 kommentarer:

Strikkelena sa...

Lykke til! Krysser fingrene for at du tåler masse. Håper det går bra med gulosten. :-)

Anonym sa...

Dette er jo veldig gode nyheter, er det ikke? Ny fase, så å si? Gratulerer:)

Ingvar liker byggmjølsgraut, sjøl er jeg ikke helt frelst akkurat. Men du kan jo spørren.

Ingvild sa...

Takk og takk! Ja, det er absolutt gode nyheter og betyr at alt går i riktig retning selv om jeg ikke er bra enda. Jeg håper også veldig på hvitosten ;-) Byggmjølsgraut høres litt... blasst ut, men jeg får høre med ham ja!