31 mai 2009

Provokasjonen fortsetter

Det har ikke blitt til de lange, inspirerte innleggene i det siste. Dagene er proppfulle, og jeg har ikke hatt tid og overskudd til spennende matlaging. Forrige helg var jeg på korfestival i Danmark, og sånt byr alltid på ekstra utfordringer i matveien. Takket være en ganske velassortert Superbrugsen og at festmiddagsmenyen faktisk var helt safe (oksestek, bakte poteter og glutenfri saus) gikk det forbausende bra, men det blir lite variasjon, så det var greit å komme hjem til smoothier og oljer igjen selv om turen var topp.

På turen testet jeg spelt, og lagde disse knekkebrødene kvelden før vi skulle avgårde. Oppskriften er fra en kollega, og kan lages med spelt eller rug. 

KNEKKEBRØD (1 STEKEPLATE)


2 dl sammalt spelt
1 dl store havregryn
1 dl havremel
1 dl solsikkefrø
½ dl sesamfrø
½ dl linfrø
Litt salt
3,5 dl vann



Smør røren jevnt utover en stekeplate med bakepapir, rut opp før steking.


180 grader i 35 min, pluss 20 min med døren på gløtt (samme temperatur).


Spelt later til å fungere greit, så etter en dags pause gikk jeg over på rug. Provokasjonsdiett er spesielt fordi en skal spise så mye av matvaren en tester, og jeg trenger vel ikke å i detaljer for å forklare at rug kan bli litt... mye. Det holdt med tre dager, så vi får se hva konklusjonen blir. Siden jeg ble temmelig dårlig har jeg nå pause i to dager før jeg går løs på hvete fra i morgen. Hvetetortilla, puffet hvete og fullkornspasta er innkjøpt. Jeg har ikke spist hvete (med et bittelite unntak) på snart to år, så det blir interessant... 

Innimellom provokasjonen spiser jeg som vanlig. Smoothie, grøt eller frokostblanding til frokost, salater eller middagsrester til lunsj, mye fisk, avokado, kjerner, nøtter, reint kjøtt, grønne grønnsaker, frukt og bær. Jeg registrerer at folk fortsatt synes synd på meg innimellom. Det er det ingen grunn til! 


Ingen kommentarer: