07 mai 2009

Kaffir

Første gang jeg leste ordet kaffirblader i en meny skjønte jeg fint lite. Det eneste jeg kunne komme på at det lignet på var kefir, og det var liksom ikke logisk... Etter å ha spurt servitøren kom vi et stykke nærmere svaret, og etterhvert har jeg skjønt at disse bladene er det som gir mye thaimat den der ekstra "thaikaktige" smaken. Siden jeg lager mye mat med kokosmelk, curry, ingefær og denslags blir mye av det tilnærmet thaimat, så da jeg plutselig snublet over en pose kaffir i butikken måtte jeg prøve det ut. Resultatet ble kjempegodt, og smaken ble løftet enda et hakk med disse bladene i. Følgende fiskewok var med på å få meg frisk som en fisk (haha) på mandag da jeg ikke var i form:

Laksewok

Nok til 2-3 (fint å fryse ned hvis du lager for mye)

2 laksefileter

2 gulrøtter

1/2 bunt brokkoli (eller litt mindre)

1/2 rød paprika

1/2 rød chili

1/2 hvitløk (eller 2 fedd)

Ingefær

Karri 

Salt

1 boks kokosmelk

Kaffirblader



Wok grønnsakene sammen med hvitløk, ingefær og chili. Tilsett gjerne litt sesamolje. Legg grønnsakene til side og wok laksen som er skåret i biter (ikke alt for små, den går litt i oppløsning). Bland alt sammen, tilsett karri og evt. annet krydder du måtte ønske, og deretter kokosmelk og kaffirblader. La alt putre en stund. Kok ris til hvis du vil, men det går veldig fint uten, da blir det litt som en suppe

Ingen kommentarer: