22 september 2009

Socca!

Jeg har publisert en lenke til denne oppskriften før, men jeg sliter alltid med å finne den igjen, så her kommer den på nytt - og på norsk.

Socca er en slags pannekake av kikerter med opprinnelse i Sør-Frankrike. Den kan toppes med mye forskjellig, eller spises som den er. Jeg bruker den ofte i stedet for brød, sammen med kyllingpålegg, fisk, soltørkede tomater, etc. Som vanlig har jeg tilpasset litt.

Socca

1 kopp kikertmel (ca. 2 dl)
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1 kopp varmt vann
3 ts olivenolje
1/2 halv løk i skiver
1/2 ts frisk rosmarin, basilikum e.l. - eller tørket

Sikt kikertmel, salt og pepper og tilsett krydderet. Tilsett varmt vann og 2 ss olje (litt mer vann hvis røren blir veldig tykk). Dekk og la stå ca. 30 minutter. Røren skal være litt tjukk, mer enn vanlig pannekakerøre. Varm stekepannen med 1 ss olje. Steik kaken i 12-15 minutter til den begynner å bli gylden i kantene og på undersiden. Hvis du vil unngå å snu den kan du sette steikepannen noen minutter i steikeovnen med grillelementet på - NB! Kun hvis du har steikepanne som tåler det...

5 kommentarer:

Strikkelena sa...

Det høres veldig godt ut! Hvor kjøper du kikertmel?

Ingvild sa...

Det er veldig godt! Viktig å la røren stå lenge nok, det gjorde jeg ikke i går, og da datt det fra hverandre gitt.. Men smakte godt likevel. Jeg kjøper det på helsekost eller "innvandrerbutikker", sistnenvte er betydelig billigere, oppdaget jeg her om dagen!

Unknown sa...

jeg gleder meg til å følge bloggen din hilsen http://glutenfrie-opplevelser.blogspot.com

Ingvild sa...

Takk for det, Hagemor! Må ta en titt på din også :-)

Tina Hamelten sa...

Dette er en favoritt!
Nå skal den testes ut i masse varianter! Takk

Hilsen Tina Hamelten