12 desember 2009

Julestemning!

På tross av nært forestående eksamen har jeg ekstremt mye mer julestemning i år enn på lenge, så innimellom lesingen tar jeg meg tid til å slappe litt av og kose meg og nyte den. Julemusikken er stort sett på mens jeg leser, og jeg har mandariner og kanelte og andre godsaker her i vårt julepyntede hjem.

I går fikk jeg inspirasjon til å bake noe som for meg minner om ikke bare jul, men generelt om barndommens (og ungdommens og voksenlivets) opphold på Sunnmøre, om mormor, tanten min og mamma. Aniskringler. Varme kringler med ost på var populært som nonsmat (mormor og morfar spiste middag tolv, så ved arbeidsslutt i fire-femtiden var det alltid et lite måltid), eller som kos hos tante og onkel, og vi har også hatt det hjemme i barndomshjemmet. Det er en av de tingene jeg har vært lei meg for å ikke kunne spise siden det består av hvete, melk, sukker og gjær i tillegg til de deilige krydderne. I fjor jul var gjær og glutenholdig mel helt utelukket, men nå er spelt i hvert fall lov av og til, og små mengder gjær, så da begynte jeg å tenke at dette måtte gå an å fikse "my way". Jeg fikk oppskriften fra mamma, gjorde mine tilpasninger og satte deigen kaldt i går for langtidsheving. I nitiden i dag duftet det av herlige aniskringler i leiligheten, og nå har jeg smakt og er salig. Dette var gode saker!

Aniskringler
(tilpasset)

Oppskriften er egentlig på 30 kringler, men min deig hevet seg ikke så veldig mye, så det ble 13 denne gangen. Hvis en bruker mer gjær blir det selvsagt mer.

150 g melkefri Melange
3 dl rismelk
ca. 10 g tørrgjær
3 ss Sukrin
1 ts kardemomme
2 ts anis
500 g fint speltmel (i realiteten ble det nok 510-520 for å få deigen til å henge godt sammen)

Smelt margarin, tilsett rismelk og la det kjøle seg ned. Rør litt så ikke margarinen danner klumper i melken. Bland mel, tørrgjær, Sukrin og krydder. Når melkeblandingen er kald, rører du den inn og elter deigen så den blir fin og glatt. Dekk til med plastfolie og la stå ca. 8 timer (kan stå lenger også, hvis det blir mye mer enn 8-9 timer kan du sette i kjøleskapet).

Elte deigen på nytt og skjær passende stykker som du lager tynne pølser av og former til kringler. La kringlene etterheve minimum en halv time. Før steiking pensles kringlene med rismelk. Steikes midt i ovnen på 225-250 grader i 10-15 minutter.

Nyt!

Ingen kommentarer: