17 desember 2009

Julebakst

Julen i fjor var min første uten sukker, og i tillegg spiste jeg på det tidspunktet helt glutenfri kost. Det bød selvsagt på noen utfordringer, ikke minst for min mor som var supersnill og bakte kaker og brød til meg og glutenintolerant søster. I det siste året har jeg blitt mer vant til å lage ting uten sukker, hvete, egg, melk og gjær (sistnevnte bruker jeg litt av nå), og det er ikke like vanskelig lenger. Til jul vil jeg selvsagt også ha litt kaker, og siden jeg nå kan bruke noe Sukrin blir det litt lettere enn i fjor. I kveld har jeg bakt havrekjeks og kanelpinner, og siden det blir mye spelt valgte jeg å gjøre det med glutenfritt mel denne gangen (NB! Havre regnes ikke som glutenfritt for cøliakere). I havrekjeksene brukte jeg bokhvetemel og havregryn. Kanelpinnene lagde jeg ca. sånn:

Kanelpinner

Ca. 40 kaker

200 g smør / margarin (jeg bruker melkefri Melange siden jeg ikke tåler melk)
ca. 50-70 g Sukrin (100 g sukker i opprinnelig oppskrift, men jeg bruker aldri like mye Sukrin)
300 g speltmel (eller hvetemel for de som tåler det. Funker også med kombinasjon av rismel og quinoamel for cøliakere, eller med bokhvetemel og rismel. Sistnevnte brukte jeg i dag, ca. halvparten av hver)

Rør smør og "sukker" hvitt. Arbeid inn melet. Trill små emner til fingertykke stenger. Del dem i ca 6 cm lange pinner. Rulles i "sukker"/kanel-blandingen. Stekes ved 180 grader ca 10 min, midt i ovnen. Avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.

La gjerne deigen hvile en stund før utbakingen.

De smaker litt annerledes enn barndommens kanelpinner, men det funker jammen bra likevel!

Ingen kommentarer: