03 desember 2009

Ovnsbakt laks og hjemmelaget potetmos

Selv om vi har middagsplaner, hender det at jeg rett og slett ikke har lyst til å lage det jeg hadde tenkt. I går, for eksempel, hadde jeg ikke så veldig lyst på laks i kokosmelk osv., så jeg brukte bussturen hjem til å sove - og til å tenke på hva jeg skulle lage. Plutselig slo det meg: potetmos! Vi har massevis av poteter, og laksen var jo allerede tatt ut av fryseren. Dermed var det bare å sette i gang da vi hutrende kom inn i huset (-7 grader her i går).


Ovnsbakt laks og hjemmelaget potetmos


Potetmos:


Poteter (2-3 per person alt ettersom hvor sultne de er)

Salt og pepper

Noen skvetter havrefløte

Melkefritt margarin


Skrell og kok potetene (skjær gjerne i biter så de koker fortere). Når de er ferdige, hell av vannet. Mos dem med en potetmoser eller i kjøkkenmaskin (ikke for lenge, det er godt med litt klumpete mos, synes jeg i hvert fall) og hell tilbake i gryten. Spe med havrefløte til en jevn mos, salte og pepre etter smak. Det er også godt med litt hvitløk i, men jeg gjorde det superenkelt i går. Gi mosen et lite oppkok. Smelt litt margarin nedi mosen til slutt.


Ovnsbakt laks


Laksefileter

Tomater

Salt og pepper

Olivenolje


Salte og pepre laksen. Skjær tomater i båter og legg dem rundt fisken. Hell litt olje over. La det stå i ovnen i ca. 20 minutter på 150 grader (sjekk fisken før du tar den ut).


Det hele ble servert med grønne erter, og smakte nydelig! Nå er det tid for å lage dagens middag, kyllingkjøttboller i tomatsaus.

Ingen kommentarer: