11 mai 2006

God gammeldags hjemmelaget

I går hadde jeg middagsbesøk av et vennepar som jeg ser alt for sjelden, men koser meg glugg med når vi først møtes. For å bruke mest mulig av tiden med dem og minst mulig ved kjøkkenbenken mens solen steikte ute, forberedte jeg maten kvelden før. For selv om min fine åpne kjøkkenløsning med bar egner seg utmerket til å kokkelere i mens gjestene dingler med beina på barkrakkene, er det trossalt enda finere å sitte på verandaen og spise.

Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at jeg hadde lyst på fiskegrateng. Og da, til glede for snobbelin (jfr forrige post), fra bunnen. Da jeg var ganske liten enda og begynte å hjelpe til med middagen hjemme, pleide mamma å gjøre i stand ingrediensene dagen før, sånn at jeg kun trengte å lage hvit saus og blande det hele sammen og sette det i ovnen. Lett som en plett. Nå gjør jeg alt helt sjøl, men fortsatt er det lett som en plett. Oppskrift følger. NB! Husk at jeg på ingen måte er proff mht. mengdeberegning, dette er bare antydninger!

Fiskegrateng

400 g hvit fisk (tips! Alaska Pollock er en kjempebillig hvit fisk som selges frossen og egner seg til denne typen retter)
2,5 dl makaroni
4 dl melk
2 ss margarin
3-4 ss mel
1 egg
Salt
Pepper
Griljermel, brødrasp etc.

Kok opp vann, legg i fisken og la den trekke i ca. 10 minutter. Kok makaroni. La begge deler avkjøle. Del fisken i små biter.

Lag hvit saus av melk, margarin og mel. Salt og pepper etter smak.

Skill eggeplommen fra hviten. Plommen blandes i den hvite sausen når denne er ferdig. Hviten piskes.

Bland fisk og makaroni i den hvite sausen. Hell det hele i en ildfast form. Den piskede hviten skjæres inn i blandingen. Strø griljermel e.l. over det hele, og sett i ovnen!

Stekes ved 225 grader i ca. 20 minutter. Serveres f.eks. med poteter og revne gulrøtter (tips! Det er godt med appelsinbiter sammen med gulrøttene, det blir saftig og fint!)

Det hele ble inntatt på verandaen, der solen skinner og blomstrene blomster om dagen.

Forresten, til dessert hadde vi en av mine isfavoritter med varme bær (frosne sådanne, varmet med fruktose som visstnok er mye sunnere enn sukker). Nam!!!

4 kommentarer:

-lin sa...

Sjå dette var saker! Ikkje noko pulver i den gode gammaldagse!

Fiskegrateng er sånn barndomskosemat. I min familie brukar me like ofte saltsprengt fisk som vanleg usalta, og av og til t.o.m fiskebollar som er blitt igjen.

Ingvild sa...

Fiskeboller! Ja, hvorfor ikke. Husker at vi også lagde samme variant med skinke til tider, godt hvis en nå spiser grisekjøtt :)

Sherwe sa...

Mmmmhmm..skinke!

Sherwe sa...

Sorry. Drømte meg bort da jeg leste skinke...mmm...OI! Tilbake igjen! Drømte meg ihvertfall bort og glemte hva jeg skulle skrive. Skulle selvfølgelig takke for gårsdagens rullepølse-middag. Tørste og bære -det var maten si! Takketakktakktakk!!