30 mai 2006

Mat i andre land

Jeg var i Sverige i helgen, nærmere bestemt Göteborg. Noe jeg liker godt å gjøre i utlandet, er å gå i matbutikker. Og selv om svenske matbutikker er til forveksling lik norske, har de noen ting som en ikke finner her. Og klart, det er billigere.

I motsetning til mange som er i Sverige og handler, var min handlekurv helt fri for øl, flesk og frosne kottiser da jeg gikk ut av butikken. Først og fremst fordi jeg ikke var på Systembolaget og fordi jeg ikke spiser gris, men også fordi jeg stort sett ser etter helt andre ting.

Blant innkjøpene (som ellers besto av yoghurt, cottage cheese, riskjeks, frukt, knekkebrød, kaffe og sjokolade) var fersk pasta i nye varianter - tortellini med ricotta og basilikum, og fettucine med hvitløk og persille. Det eneste jeg angrer på nå, er at jeg ikke kjøpte MER.

For da jeg kom hjem søndag kveld etter en 4 1/2 times varm busstur, såre fornøyd med helgens tur (se vanlige bloggen), kokte jeg tortellinien, surret hvitløk, løk, tomat, paprika og krydder (salt, pepper og timian) og blandet det hele sammen. Med litt ost på toppen ved servering ble det rett og slett utrolig godt. Det eneste som manglet var et bittelite glass vin til. I dag skal jeg ha restene - og da blir det et glass Estancia til, tenker jeg! Nam....

Ingen kommentarer: