30 mai 2006

Noen ganger ER det enkleste det beste

Mange som skriver om mat er opptatt av å lage alt fra grunnen, bruke organiske ingredienser og stå i timevis på kjøkkenet. Og selv om jeg selvsagt gjerne skulle kunnet bruke timevis på å lage velduftende, herlig mat basert på ingredienser fra min egen (ikke-eksisterende) hage, er faktum at jeg sjelden har mulighet til det. Da er det lurt å ha noen helt enkle varianter.

Etter at fersk pasta ble stadig mer utbredt i butikkene, har jeg vært en stor fan av enkle retter basert på ulike varianter av dette. En helt, helt enkel er tortellini eller ravioli (valgfritt fyll) i en saus av hermetiske tomater, løk, hvitløk og sopp, krydret med oregano e.l. og gratinert i ovnen. Raskt, enkelt - og veldig godt (særlig hvis du er en osteelsker som meg).

En nyere oppdagelse, som også har vist seg uhyre praktisk, er tunfisk i karri! Jada, jeg vet at det er veldig enkelt å lage det selv, men dette er altså en kjekk liten boks med tunfisk, tilsatt karri, litt kokosmelk og krydderier, som kan brukes alldeles som den er. Jeg pleier jo ofte å tilsette litt ekstra løk eller grønnsaker eller noe, men en spesielt lat dag spiste jeg rett og slett bare ris og innholdet i boksen (varmet, selvsagt). Og det var veldig, veldig godt!

I det hele tatt tror jeg det er viktig å finne enkle, men gode løsninger i den hektiske hverdagen. Enkelt trenger ikke å bety Grandis, og godt trenger ikke å bety gourmet. Nyt hverdagsmaten!

1 kommentar:

Anonym sa...

hvor får man tak i denne ferske fullkornspastaen/ hva heter den?